„EKO-MIASTO TOMASZÓW LUBELSKI”
SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z REALIZACJI PROGRAMU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
„EKO-MIASTO TOMASZÓW LUBELSKI”
REALIZOWANY W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 1 W TOMASZOWIE LUBELSKIM

DOFINANSOWANY PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W LUBLINIE

„Większa mądrość znajduje się w przyrodzie niż w książkach.”
Bernard Clairvaux

I. Część informacyjna

Nazwa przedszkola - Przedszkole Samorządowe Nr 1 w Tomaszowie Lubelskim

Adres przedszkola - ul. Chocimska 17, 22-600 Tomaszów Lub.

Liczba dzieci zaangażowanych w realizację programu - 255

Liczba nauczycieli realizujących program - 20

Każdy człowiek, zarówno dziecko jak i dorosły, powinien zdawać sobie sprawę z faktu jak wielkie znaczenie dla życia na ziemi ma czyste środowisko przyrodnicze i jakie są skutki jego zanieczyszczeń. W naszej placówce od kilku lat zajmujemy się tematyka ekologiczną. Świadczy o tym fakt, że pracujemy na własnych programach i projektach autorskich związanych z ekologią. Do współpracy włączamy również środowisko lokalne przez uczestnictwo w organizowanych przez nas różnych formach działań . Między innymi "Piknikach ekologicznych", wycieczkach w celu bezpośredniego obcowania z przyrodą, konkursach plastycznych o tematyce ekologicznej.

CELE PROJEKTU:

Edukacja ekologiczna wśród dzieci na temat wspólnej wizji świata oraz:

– krytycznej analizy relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska,

– podejmowanie działań ekologicznych w codziennym życiu i w najbliższym otoczeniu,

– kształtowanie odpowiedzialności za stan środowiska,

– przestrzeganie zasad ładu i porządku w miejscach publicznych,

– ukazanie, że treści ekologiczne powinny być realizowane już od przedszkola

1. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

2. Podejmowanie decyzji planowania, dzielenia się w grupie rolami i zadaniami.

3. Przewidywanie trudności w realizacji projektu, radzenia sobie z nimi, prowadzenia pracy badawczej, obserwacji, wyciągania wniosków.

4. Kształtowanie postawy proekologicznej.

5. Kształtowanie umiejętności dostrzegania degradacji środowiska na przykładzie środowiska lokalnego.

6. Upowszechnianie informacji na temat konieczności segregacji odpadów mieszkańców.

FORMY PRACY:

  • zabawa oraz inne formy działalności dzieci pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
  • spacery, wycieczki, pikniki, spotkania z ciekawymi ludźmi,
  • zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub w małych zespołach,
  • udział w akcjach organizowanych w przedszkolu i środowisku,
  • udział w konkursach, przeglądach.

OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

Po zrealizowaniu projektu dziecko potrafi:
  • wskazać elementy środowiska, na które człowiek wpływa swoją działalnością,
  • oceniać wpływ tej działalności jako pozytywny lub negatywny,
  • dostrzegać wpływ swoich działań na środowisko przyrodnicze,
  • wymienić formy ochrony w regionie,
  • uzasadnić konieczność ochrony przyrody i dbałości o środowisko,
  • podać i stosować zasady właściwego zachowania się na obszarach chronionych,
  • uzasadnić konieczność zmniejszania ilości i objętości odpadów,
  • prowadzić segregację śmieci,
  • przyjąć właściwą postawę wobec osób wykazujących się brakiem poszanowania praw zwierząt,
  • podejmować działania na rzecz ochrony przyrody i poprawy stanu środowiska,
  • inicjować i zachęcać innych do podejmowania takich działań.
Materiały wymienione w harmonogramie finansowym zostały wykorzystane do realizacji działań zaplanowanych we wniosku, np. materiały plastyczno-technicze do zajęć „Odpady wokół nas”, materiały dydaktyczne do plenerowych spotkań ekologicznych, materiały biurowe do obsługi projektu, za udział w przeglądzie twórczości scenicznej dzieci dostały nagrodę, dwoje dzieci dostały nagrody za zajęcie 1 i 3 miejsca w kategorii przedszkolaków w konkursie „Moje rady na odpady”.

II. Opis działań podejmowanych w ramach programu

1). Promocja projektu. Na początku realizacji projektu napisano artykuły do prasy lokalnej- Rewizje Tomaszowskie 19. IX-2. X. 2008 r. pt. „Ekologia bez tajemnic” napisany przez Marię Piasecką, oraz Tygodnik Tomaszowski 15-21.IX.2008 r. pt. „Stawiamy na ekologię” napisany przez Renatę Detko.
Ponadto na stronie internetowej przedszkola systematycznie umieszczano scenariusze zajęć, zdjęcia z odbytych uroczystości - Ksero artykułów załącznik nr 1, 2. W przedszkolnej gazetce „Informator Jedyneczki” opublikowano materiały dotyczące realizacji projektu - załącznik nr 3.

2). Ogłoszenie konkursu plastycznego „Moje rady na odpady” w różnych kategoriach wiekowych, rysunki o tematyce ekologicznej lub wykonanie cudaka z odpadów „Cywilizacyjny potworek” - załącznik nr 4.
Dyrektor wewnętrznie ogłosił konkurs, aby zgłosić najlepsze prace na przegląd.

3). Cykl zajęć „Odpady wokół nas?”. Dzieciom zaczęły się to bardzo podobać zajęcia o tematyce ekologicznej, więc postanowiłyśmy zgłębić u nich wiedzę o przyrodzie i jej ochronie. Bardzo często spotykamy się z brakiem oszczędnego gospodarowania zasobami przyrody przez ludzi dorosłych. Aby temu zapobiec już od najmłodszych lat przybliżamy dzieciom wiadomości o otaczającym środowisku przyrodniczym i ochroną przed jego degradacją. Pomyśleliśmy więc: dlaczego nie spróbować czegoś nowego?

Dużą rolę odegrały wycieczki po najbliższej okolicy, zajęcia w terenie oraz prowadzone doświadczenia i wszelkie działania praktyczne, które najbardziej trafiają do dziecka.

Rozwijanie wyobraźni, nauka patrzenia przyszłościowego, właściwe wyciąganie wniosków z postawionych problemów oraz rozwijanie smaku i zmysłu artystycznego zaczęły procentować już w chwili obecnej.

Dzieci potrafiły pracować zespołowo, czuły się odpowiedzialne za własną grupę i prawidłowo rozwiązywały problemy postawione w zadaniach.

Bardzo cieszy nas współpraca w zakresie ekologii z rodzicami. Wspólne oddziaływania sprawiają, że dzieci rzucają papierki do kosza, dbają o własną grupę. Zajęciom towarzyszyły prace zawierające piękne obrazy przyrody oraz projekty kącików, które w sposób interesujący i radosny dawały obraz własnej inwencji twórczej.

Po przeprowadzonych zajęcia stwierdzamy iż dobrze, że przedszkolaki rozumieją potrzebę czystego środowiska i uczą się o nie dbać - praktyczna segregacja śmieci podczas zabawy. Może gdy dorosną przekażą to innym i nauczą, że nasze zdrowie zależy w dużym stopniu od czystego otoczenia, w którym żyjemy.

Jednym z przedsięwzięć, jakie miało miejsce w przedszkolu było 7.11.2008 r. spotkanie ekologiczne pracowników Ochrony Rolnictwa i Leśnictwa ze Starostwa Powiatowego w Tomaszowie Lubelskim w trakcie, którego 105 przedszkolaków brało udział w rozmowie o tematyce ekologicznej. Wspólna zabawa pozwoliła dzieciom usystematyzować wiadomości o ochronie przyrody. Słuchały też bajeczki ekologicznej o „Czerwonym Kapturku” czytanej przez zaproszonego gościa. - załącznik nr 5

Ponadto przeprowadzono we wszystkich grupach wiekowych cykle zajęć w październiku i listopadzie 2008r (przykładowe scenariusze) jn.

– M. Skulimowska grupa 3-latków - załącznik nr 6

– M. Borek grupa 3 latków - załącznik nr 7

– M. Chudyk grupa 3-4 latków - załącznik nr 8

– W. Knap grupa 4 latków - załącznik nr 9

– M. Czapla grupa 4 latków - załąznik nr 10

– M. Zielińska grupa 5 latków - załącznik nr 11

– A. Łój grupa 4 latków - załącznik nr 12

– R. Trynda grupa 5-6 latków - załącznik nr 13

– H. Skwarska grupa 6 latków - załącznik nr 14

– T. Łasocha grupa 3 latków - załącznik nr 15

Razem udział wzięło 248 dzieci, nauczycieli 18 i 14 pracowników.
Zajęcia 29. 10. 2008 r. podsumowała Pani Jolanta Jakubus pracownik Gimnazjum Nr 1 w Tomaszowie Lubelskim, która poszerzyła dzieciom znaczenie pojęcia recykling, pokazała znaki recyklingu w oznaczeniu międzynarodowym. W spotkaniu wzięło udział 87 dzieci. - załącznik nr 16

4). Sprzątanie świata - Śmieci mniej - Ziemi lżej.
Na początku roku szkolnego dzieci brały udział w akcji Sprzątanie Świata „Śmieci mniej ziemi lżej”, którą poprzedziły zajęcia mające na celu zwrócenie uwagi na problemy ochrony środowiska, a zwłaszcza na konieczność ograniczania ilości odpadów oraz ich właściwego składowania i przetwarzania. W ramach tego przedsięwzięcia dzieci ubrane w rękawiczki i zaopatrzone w worki porządkowały tereny wokół przedszkola i między blokami.
W akcji wzięło 187 dzieci - załącznik 17.

5). Plenerowe spotkania ekologiczne.

Spotkania miały na celu ukazać piękno czystej i zadbanej przyrody oraz jej wpływ na zdrowie człowieka. Do najczęściej stosowanych form wykorzystałyśmy gry i zabawy w plenerze, wycieczki, pikniki z rodzicami, które umożliwią dzieciom bezpośredni kontakt z rzeczywistą przyrodą. Jest to aktywna forma zajęć, która odbywała się w terenie. Na piknikach wprowadzano nowe treści przewidzianych w programie, rozwijano i wzbogacano posiadane przez dzieci wiadomości. Dzieci reagowały na propozycje odbycia zajęć poza przedszkolem żywiołowo i z entuzjazmem. Wszystko, co dzieci zapamiętały będzie się wiązało z ich bezpośrednimi przeżyciami emocjonalnymi. A wiadomo, że wiedza bazująca na przeżyciach jest pełniejsza od tej wielokrotnie powtarzanej w grupie. Wyjście w teren gwarantuje jeszcze jeden ważny efekt, którego nie można osiągnąć, gdy dzieci pozostają w murach przedszkola. Świeże powietrze i określony wysiłek fizyczny związany z pokonywaniem trudności hartują organizm dziecka. Ponadto rozwijały życzliwość, koleżeńskość, zaradność we współpracy z rodzicami. Wiadomości uzupełnił pracownik nadleśnictwa na spotkaniu w dniu 4.11.2008 r. w przedszkolu - w związku z deszczową pogodą-wzięło udział 143 dzieci - załącznik nr 18.

Przeprowadzone formy zajęć z rodzicami w terenie i w budynku jn.

– R. Detko, M. Zielińska grupa 5-latków - załącznik nr 19

– A. Łój grupa 4 latków - załącznik nr 20

– A. Pitura grupa 4 latków - załącznik nr 21

– R. Bartoszyk grupa 5-6 latków - załącznik nr 22

– K. Wojciechowska grupa 6 latków - załącznik nr 23

– M. Kąkol grupa 5 latków - załącznik nr 24

– M. Lewko grupa integracyjna - załącznik nr 25

– M. Chudyk grupa 3 latków - załącznik nr 26

– M. Skulimowska grupa 3 latków - załącznik nr 27

Łącznie w w/w spotkaniach wzięły udział wszystkie grupy wiekowe tj. 264 dzieci i 154 rodziców.

6). Przegląd twórczości scenicznej o tematyce ekologicznej

6.11.2008 r. w miejscowym TDK odbył się przegląd twórczości scenicznej o tematyce ekologicznej. Inscenizację pt. „Ziemia oczekuje pomocy” przygotowały dzieci 4 i 6 letnie (28 osób) pod kierunkiem R. Bartoszyk, A. Łój, R. Tryndy. Nagrodę za występ Burmistrz Miasta Tomaszów Lubelski wręczył dyrektorowi przedszkola, z prośbą przekazania dzieciom - załącznik nr 28.
Na zakończenie uroczystości dzieci dostały torby ekologiczne, ich wykorzystanie omówiono na zajęciach.

7). Rozstrzygnięcie konkursu: „Moje rady na odpady”.

Warunkiem uczestnictwa w konkursie było wykonanie stworka dowolną techniką plastyczną. W tym przedsięwzięciu wzięły udział dzieci 3-6 letnie. Prace zostały wystawione w holu korytarza w przedszkolu i na holu TDK. Wewnętrznie rozstrzygnięto konkurs, którego wyniki w załączniku nr 29.

Końcowe wyniki:

1. Kamila Oberda
(Przedszkole Samorządowe Nr 1, nauczyciel Danuta Krzaczkowska)

3. Piotr Nieścior
(Przedszkole Samorządowe Nr 1, nauczyciel Anna Pitura)

Udział w wystawie „Cywilizacyjny potworek”:

1. Natalia Kucharska
(Przedszkole Samorządowe Nr 1, nauczyciel Danuta Krzaczkowska)

2. Amelia Wiatrak
(Przedszkole Samorządowe Nr 1, nauczyciel Renata Detko)

3. Kinga Kurylak
(Przedszkole Samorządowe Nr 1, nauczyciel Anna Pitura)

4. Kuba Baraniak
(Przedszkole Samorządowe Nr 1, nauczyciel Monika Lewko)

5. Damian Jarosz
(Przedszkole Samorządowe Nr 1, nauczyciel Halina Skwarska)

w załączniku nr 30. Nagrody zostały wręczone 6.11.2008 r. na uroczystości w TDK - załącznik nr 31 (potwierdzenie obioru) załącznik nr 32.

8). Ewaluacja projektu.

Celem ewaluacji programu było pozyskanie informacji o poziomie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie edukacji ekologicznej oraz wpływu projektu na zachowanie dzieci.

Przede wszystkim skupiono się na ocenie trzech aspektów:

  • poziom wiedzy i umiejętności przedszkolaków
  • aktywna postawa wobec ochrony przyrody
  • postrzeganie koncepcji programu przez rodziców

Oceny dokonano na podstawie:

  • obserwacji dzieci w czasie zajęć i zabaw
  • rozmowy indywidualnej z dziećmi
  • informacji zwrotnej(rozmowy)od rodziców dotyczącej wpływu programu na zachowania ekologiczne dzieci w życiu codziennym

Wyniki ewaluacji pozwoliły na określenie przydatności programu ekologicznego oraz dały wskazówki do jego uzupełnienia czy zmodyfikowania.

III. Wnioski i spostrzeżenia:
KORZYŚCI DLA PLACÓWKI

– PROMOWANIE PRZEDSZKOLA W ŚRODOWISKU POPRZEZ POSZERZONĄ OFERTĘ EDUKACYJNĄ

KORZYŚCI DLA NAUCZYCIELA

– ROZWIJANIE KREATYWNOŚCI

– SAMOREALIZACJA, DAJĄCA POCZUCIE SATYSFAKCJI

– INSPIRACJA DLA TWÓRCZYCH ROZWIĄZAŃ

– ZAPEWNIENIE ATRAKCYJNOŚCI OFERTY EDUKACYJNEJ

KORZYŚCI DLA DZIECKA

– ROZWIJANIE ZAMIŁOWANIA DO PIĘKNA PRZYRODY POLSKIEJ -DOSTRZEGANIE I ROZUMIENIE ZJAWISK I PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZYRODZIE

– NAUCZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI I TROSKI ZA OTACZAJĄCY NAS ŚWIAT ZWIERZĄT I ROŚLIN

– POSZERZANIE WIEDZY NA TEMAT ŚRODOWISKA, W KTÓRYM ŻYJĄ -KSZTAŁTOWANIE ŚWIADOMOŚCI PROZDROWOTNEJ I EKOLOGICZNEJ

– WZROST ŚWIADOMOŚCI ZAGROŻEŃ EKOLOGICZNYCH

– ZROZUMIENIE KONIECZNOŚCI ZMIEJSZANIA ILOŚCI I OBJĘTOŚCI ODPADÓW ORAZ OBOWIĄZKU PROWADZENIA SEGREGACJI ŚMIECI (WSZYSTKIE DZIECI)

WNIOSKI:

1. Upowszechnianie informacji na temat konieczności segregacji odpadów wśród całej społeczności lokalnej poprzez różnorodne działania.


Druk