Plan zajęć o profilu muzyczno-poetyckim - ”W moim świecie jest miejsce na marzenie”

Adresaci planu: - 5-6 latki - „Kaczuszki”

Osoba prowadząca: Anna Pitura

WPROWADZENIE

Muzyka jest bardzo ważnym elementem każdego życia. Jak wiemy, możemy ją spotkać na każdym kroku. Jest to rytmiczne ułożenie fal dźwiękowych, które odbierane są przez nasze zmysły słuchu. Muzyka bardzo często pobudza w nas wyobraźnię oraz dobrze i pozytywnie oddziałuje na nasze życie. Nie dziwi w tym przypadku fakt, że muzyka jest bardzo ważna oraz bardzo respektowana w naszym codziennym życiu. Bez niej nasze życie wyglądałoby zupełnie inaczej, - gorzej oraz nudniej, gdyż dźwięki to także bardzo dobry sposób na relaks oraz rozrywkę. Zajęcia o profilu muzyczno-poetyckim są wyrazem zainteresowania i troski o dziecko, rozwój jego zdolności oraz jednym z wielu zadań przedszkola, które opowiada się za wszechstronnym rozwojem każdego dziecka, dzięki czemu kształtuje on swoją osobowość i zwiększa szanse powodzenia w przedszkolu, grupie rówieśniczej jak i w życiu. Sposobem wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka jest wzbudzenie zainteresowania muzyką i poezją już w wieku przedszkolnym. Kontakt z muzyką pomaga w odkrywaniu swojego Ja. Wszystko to jest dla dziecka nowe i ciekawe, działa na zmysły, kształtuje wyobraźnię, wywołuje przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia. Prowadzenie tych zajęć zapewni dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb i możliwości rozwojowych. Zajęcia te będą prowadzone w pierwszy i trzeci poniedziałek miesiąca od godz. 13 do 14.

PODSTAWA PROGRAMOWA:

7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem

7.2. - odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem: umie posługiwać się rekwizytami (np. maską)

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka: różne formy aktywności muzyczno - ruchowej (śpiew, gra, taniec)

8.3 - wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej - instrumentalnej (z użyciem instrumentów perkusyjnych oraz innych przedmiotów), wokalnej i ruchowej

CELE PROGRAMU

CEL GŁÓWNY:

Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie rozbudzanie zaciekawienia dzieci różnymi formami muzyki, wyrażania jej mową, gestem, ruchem.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

– Rozwijanie zainteresowań muzycznych dzieci

– Powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, dźwiękiem

– Instrumentacja wierszy, opowiadań

– Układanie melodii do krótkich wierszy, rymowanek

– Uczenie się konsekwencji i wytrwałości w działaniu

– Rozwijanie muzykalności i podstawowych zdolności muzycznych, takich jak: poczucie rytmu, tempa, dynamiki, pamięci muzycznej,

– rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu

ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

DZIECKO:

  • Interesuje się różnymi rodzajami muzyki
  • Łączy ruch z dźwiękami podczas powtarzania wierszy, rymowanek, piosenek
  • Potrafi zinstrumentować wiersz, opowiadanie
  • Układa melodię do rymowanek i wierszy
  • kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności,
  • Konsekwentnie dąży do celu
  • odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań.

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ MUZYCZNO POETYCKICH

WRZESIEŃ:

– Co to jest muzyka i skąd się bierze?

– określanie nastroju słuchanej muzyki.

PAŹDZIERNIK:

– Poznajemy muzykę poważną.

– Poznajemy muzykę rozrywkową.

LISTOPAD:

– Ilustrowanie muzyki ruchem.

– Poznajemy instrumenty perkusyjne

GRUDZIEŃ:

– Rozróżnianie brzmienia instrumentów perkusyjnych i umiejętność gry na nich

– Tworzymy własną muzykę

STYCZEŃ:

– Tworzenie własnej muzyki do ulubionego wiersza, rymowanki itp.

– Rytmizowanie wybranego tekstu.

LUTY:

– Słuchanie utworów z literatury dziecięcej

– Łączenie muzyki z literaturą i ruchem

MARZEC:

– Układamy tekst do wybranej muzyki.

– Improwizowanie głosem prostych melodii w oparciu o podany tekst

KWIECIEŃ:

– Inscenizowanie piosenek według pomysłów dzieci

– Ilustracja ruchowa śpiewanych wierszy

MAJ:

– Wyrażanie swoich uczuć podczas słuchania muzyki.

– Odczuwanie radości z wykonywanych zadań muzyczno - poetyckich.

CZERWIEC:

– Muzyczno-słowno-ruchowa interpretacja wierszy Jana Brzechwy.

EWALUACJA KOŃCOWA

Naturalną formą ewaluacji będzie:

– pozytywna opinia rodziców na temat zdobytych umiejętności dzieci

– poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności zdobytych na zajęciach

– ankieta dla rodziców

Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia o profilu muzyczno-poetyckim - ”W moim świecie jest miejsce na marzenie”
Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia o profilu muzyczno-poetyckim - ”W moim świecie jest miejsce na marzenie”
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach