PLAN ZAJĘĆ O PROFILU TEATRALNYM - „MAŁY ARTYSTA”
Adresaci: 4 i 5 - latki (grupa „Motylki”)
Osoba prowadząca: Maria Chudyk
WPROWADZENIE
Dziecko w wieku przedszkolnym wykazuje naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę ekspresji twórczej. Tworzy ono własny świat. Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tę wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować i rozwijać. Twórczość dziecięca jest czynnością odruchową, instynktowną i podświadomą. Sztuka dziecka jest piękna w swojej naiwności, potrafi nas zachwycić, ująć szczególnym sposobem postrzegania otaczającego świata. Dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawową formą uczenia się oraz zdobywania wiedzy o otaczającej rzeczywistości. Zabawa w teatr - posiada duże wartości wychowawcze i może pełnić funkcję terapeutyczną stwarzając możliwość świadomej dyscypliny, poczucia odpowiedzialności zbiorowej, indywidualnej jak i więzi koleżeńskiej. Program „Mały artysta” to cykl zajęć dotyczących tworzenia widowiska teatralnego. Celem jest zapoznanie dziecka ze sztuką teatralną, poznanie środków wyrazu artystycznego stosowanych w teatrze, kształcenie umiejętności dramatycznych podczas zabaw twórczych, wprowadzenie elementów gry aktorskiej w tworzonych przez grupę inscenizacjach i widowiskach teatralnych zakończonych występem przed publicznością na „małej scenie”.
Treść programu jest zbiorem planowanych czynności dziecka, które mają doprowadzić do jego wszechstronnego rozwoju. Realizacja programu opierać się będzie na metodach i formach aktywizujących dzieci w każdej sferze rozwoju.
Zajęcia odbywać się będą z całą grupą w formie zabawy przez cały rok szkolny od września 2014 r. do czerwca 2015 r. w drugą i czwartą środę miesiąca od godz. 13 do 14.
PODSTAWA PROGRAMOWA:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
1.2 przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w sytuacjach zadaniowych).
7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
7.1 wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie;
7.2 odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem: umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).
CELE PROGRAMU:
CEL GŁÓWNY
Stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– odkrywanie przez dzieci własnych możliwości twórczych,
– wyrażanie przeżyć i wiedzy o otaczającym świecie za pomocą różnych technik teatralnych,
– wzbogacanie przeżyć i wyzwalanie emocji dzieci,
– stwarzanie swobodnej, akceptującej i twórczej atmosfery,
– rozwijanie zdolności do działania w zespole,
– wyrabianie potrzeb społecznych,
– rozwijanie aktywności twórczej w zakresie słowa mówionego,
– bogacenie czynnego słownictwa dzieci.
ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
DZIECKO:
– umie przekazać swoje myśli i uczucia w formie dramy,
– aktywnie uczestniczy w inscenizacjach i teatrzykach organizowanych na terenie przedszkola,
– umie odczytać informację przekazaną gestem, mimiką, układem tanecznym, grą aktorów; nastroju zaakcentowanego dekoracją, strojem, charakteryzacją aktorów; dynamiką i przebiegiem akcji przedstawionej w sztuce teatralnej.
PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ
wrzesień:
– „Dobry czy zły” - ocena postępowania głównych bohaterów.
– „Teatr jednego aktora” - zabawa integracyjna, wyrażanie treści ruchem.
październik:
– „Magiczne miejsce - teatr” - rozmowa na temat budynku oraz znajdujących się w nim pomieszczeń, zapoznanie z nazewnictwem: scena, kurtyna, garderoba itp.
– „Nasz kącik teatralny” - stworzenie kącika teatralnego w sali, gromadzenie rekwizytów.
listopad:
– „Guzikowy teatrzyk” - ćwiczenia kreatywnego i twórczego myślenia.
– „Eksperyment z cieniem” - ćwiczenie spostrzegawczości, podejmowanie zabaw w teatr.
grudzień:
– „Inscenizacja” - poznawanie etapów przygotowania inscenizacji teatralnej.
– „Moja mała rola w teatrze” - nabywanie umiejętności aktorskich, udział w próbach i występach.
styczeń:
– „Aktorzy” - zabawy w reżysera i aktorów, poruszanie się według instrukcji podawanej przez partnera.
– „Mali aktorzy na małej scenie” - inscenizacja wiersza, tworzenie widowiska teatralnego w zespole dziecięcym.
luty:
– „W teatrze pantomimy” - przedstawienie za pomocą ruchu, gestu i mimiki z muzyką w tle postaci z bajek, wykorzystanie znanych kroków tanecznych.
– „Czerwony Kapturek” - wysłuchanie bajki opowiadanej przez nauczyciela, próby stworzenia bajki muzycznej.
marzec:
– „Nasze lalki” - nabywanie umiejętności kierowania ruchem lalki, improwizacja słowna i ruchowa.
– „Aktor także tańczy” - gimnastyka rytmiczna według Kniesów, dobieranie ruchów i gestów do proponowanej muzyki.
kwiecień:
– „Teatr cieni” - improwizacja ulubionymi sylwetami, podejmuje inicjatywę, wymyśla dla siebie rolę.
– „Potrafimy więcej niż nam się wydaje” - improwizowanie krótkich scenek - indywidualnie i w grupie.
maj:
– „Aktorzy na scenę” - burza mózgów, wymyślanie własnego tekstu do określonej roli.
– „Teatr to nie tylko aktorzy” - głosowa interpretacja wybranych utworów poetyckich i fragmentów prozy, współudział w przygotowaniu uroczystości przedszkolnych.
czerwiec:
– „Co wiemy o teatrze” - quiz teatralny- rozwiązywanie zagadek o teatrze, rozwijanie umiejętności kojarzenia, utrwalenie wiadomości.
– „Sztuka tworzenia” - zabawy teatr połączone z tworzeniem własnych tekstów i scenek rodzajowych.
– „Występy małych aktorów” - przygotowanie i udział w inscenizacjach z okazji np. Jasełek, Dnia Babci i Dziadka, Apelu Jedyneczki, Dnia Mamy i Taty, Dnia Dziecka.
EWALUACJA PROGRAMU
Realizacja programu umożliwia nauczycielowi dokonanie ewaluacji na podstawie:
– rozmowy indywidualnej,
– quizu teatralnego dla dzieci „Co wiem o teatrze” (czerwiec 2015 r.),
– informacji zwrotnej od rodziców, dotyczącej wpływu programu na poziom wiedzy i umiejętności dzieci - ankieta (czerwiec 2015),
– wykonanych różnorodnych prac plastycznych o tematyce teatralnej (kart pracy),
– prezentowaniu inscenizacji.
|