PLAN ZAJĘĆ O PROFILU LOGOPEDYCZNYM
„MÓWIĘ CORAZ ŁADNIEJ”

Adresaci planu: 3 i 4 - latki

Osoba prowadząca: mgr Magdalena Borek

Wprowadzenie

Rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowany, u wielu dzieci występuje oprócz wad wymowy, opóźniony rozwój mowy lub niechęć do mówienia, zaburzenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej, dlatego z myślą o tych dzieciach został opracowany plan zajęć o profilu logopedycznym „Mówię coraz ładniej”.

Plan zajęć „Mówię coraz ładniej” zakłada objęcie opieką logopedyczną dzieci 3-4 letnie w zakresie eliminowania zaburzeń mowy. Nastawiony jest na wspieranie edukacyjne dzieci z problemami logopedycznymi, ze zwróceniem uwagi na zakres zaburzeń, potrzeby i ich możliwości. Koncepcja tych zajęć eksponuje działalność skierowaną na prawidłowy rozwój mowy, który wpływa na rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka, zaspokojenie potrzeby akceptacji i sukcesów, poczucie własnej wartości, budowanie więzi i kontaktów z rówieśnikami.

Zajęcia odbywać się będą co tydzień (1 godz. tygodniowo) z całą grupą dzieci w formie zabawy, ćwiczeń i gier logopedycznych dostosowanych do wieku i możliwości dzieci.

Podstawa programowa:

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych:

– obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują - 1/1

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci:

– zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym - 3/1

– mówi płynnie, niezbyt głośno

– uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach - 3/3

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania:

– układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej - 14/6

Cele założonego planu

Cel główny:

– kształtowanie prawidłowej mowy u dzieci, dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy.

Cele szczegółowe:

– wykształcenie i utrwalanie umiejętności dojrzałego sposobu połykania,

– utrwalanie właściwego toru oddechowego,

– usprawnianie motoryki narządów mowy (warg, języka, podniebienia),

– rozwijanie percepcji słuchowej przez kształcenie wrażliwości słuchowej, różnicowanie dźwięków z otoczenia,

– wyrabianie poczucia rytmu,

– bogacenie słownictwa związanego z najbliższym otoczeniem dziecka,

– rozwijanie mowy zdaniowej i opowieściowej,

– ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej,

– doskonalenie artykulacji.

Założone osiągnięcia dziecka

– wykształcenie postawy komunikacyjnej,

– usprawnienie motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych,

– usprawnienie funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia),

– powiększenie zasobu słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.

Proponowany plan działań:

wrzesień

– Chory pan Języczek - ćwiczenia usprawniające artykulatory

– Gimnastyka buzi i języka - ćwiczenia usprawniające aparat mowy

– Zabawy ze zwierzętami - ćwiczenia ortofoniczne, naśladowcze

– Kraina dźwięków - ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

październik

– Na straganie - ćwiczenia artykulacyjne

– W sklepie z zabawkami - ćwiczenia rozwijające słuch fonemowy

– Deszczowa pogoda - ćwiczenia oddechowe i ortofoniczne

– O czym szumi jesień - zagadki logopedyczne

– Jesienne rytmy - ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokowo - słuchową

listopad

– W parku - ćwiczenia usprawniające artykulatory i oddechowe

– W lesie - układanie historyjki obrazkowej

– Miś na spacerze - ćwiczenia usprawnijące aparat mowy

– Wizyta w zoo - zabawy naśladowcze

grudzień

– Czarodziejski worek - zabawy rozwijające wyobraźnię językową

– Pojazdy - ćwiczenia artykulacyjne i naśladowcze

– Co misie robią zimą - ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne

– Gwiazdkowe prezenty - zabawy słowne

– Zimowy wiatr - zabawy z oddychaniem

styczeń

– Robot Psotek - zabawy z sylabami

– Kolorowy pociąg - ćwiczenia logorytmiczne

– Karnawał - ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokowo - słuchowo - ruchową

– Skarpetki Grzesia - ćwiczenia narządów mowy

luty

– Krasnoludki - ćwiczenia słuchowe, oddechowe i artykulacyjne

– Języczek wędrowniczek - ćwiczenia usprawniające narządy mowy

– Urodziny misia Zbysia - ćwiczenia artykulacyjne i oddechowe

– Świerszcz za kominem - zabawy z wierszykiem

marzec

– Baloniki - zabawy muzyczne, oddechowe

– Język na defiladzie - ćwiczenia warg i języka

– Zajączek Kicaczek - ćwiczenia artykulacyjne i naśladowcze

– Wielkanocna przygoda - zabawy z historyjką obrazkową

kwiecień

– Poszukiwanie wiosny - gimnastyka narządów mowy

– Cyrk - ćwiczenia artykulatorów przy opowiadaniu

– Zabawy z misiem - ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo - ruchową

– Zwierzęta z wiejskiego podwórka - ćwiczenia ortofoniczne, naśladowcze

– Zabawy w kuchni - ćwiczenia percepcji wzrokowej, sprawności manualnej

maj

– Strażak Staszek - gimnastyka narządów mowy

– Wąż, mucha i konik polny - ćwiczenia słuchowo - ruchowe

– W dżungli - ćwiczenia usprawniające artykulatory i oddechowe

– Na łące - ćwiczenia ortofoniczne, naśladowcze

czerwiec

– Piraci - ćwiczenia usprawniające narządy mowy

– Biedronka Klara - ćwiczenia artykulatorów przy opowiadaniu

– Wycieczka pociągiem - ćwiczenia słuchu fonemowego

– Wakacje - gimnastyka buzi, warg i języka

Ewaluacja końcowa:

Naturalną formą ewaluacji będzie:

– ankieta dla rodziców

– obserwacja dzieci, ich aktywności podczas prowadzenia zajęć

– podsumowaniem terapii będzie udział chętnych dzieci w konkursie logopedycznym „Trudne wierszyki łamiące języki”

Ankieta dla rodziców dziecka uczęszczającego na zajęcia logopedyczne
Ankieta dla rodziców dziecka uczęszczającego na zajęcia logopedyczne