Plan zajęć o profilu taneczno-muzycznym
„Roztańczone przedszkolaki”

Adresaci planu: 3-latki grupa „Puchatki”

Osoba prowadząca: Renata Detko

WPROWADZENIE

Zajęcia profilowane „Roztańczone przedszkolaki” powstały z myślą o wszechstronnym rozwoju dziecka oraz realizacją jednego z priorytetów przedszkola, którym jest rozwijanie umiejętności i uzdolnień dziecka. Dziecko ma naturalną potrzebę ruchu, której zaspokojenie zapewnia prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny. Jedną z ciekawych form ruchu jest taniec, który zaliczany jest do najstarszych form sztuki i kulturowej działalności człowieka. Zawsze był i jest nadal jednym ze sposobów przeżywania, przekazywania emocji, formą fizycznego i duchowego odreagowania oraz okazją do zabawy. Taniec, określany jest jako zespół zjawisk ruchowych będący transformacją ruchów naturalnych, powstający pod wpływem bodźców emocjonalnych, zazwyczaj skoordynowany z muzyką. Muzyka i ruch to dwa najważniejsze czynniki wpływające na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Taniec poprzez muzykę pomaga bardzo wcześnie wspierać i stymulować zmysły dzieci, a przez to rozwijać ich wrodzone talenty. Dzięki słyszanym utworom muzycznym dziecko uczy się spostrzegać elementy muzyczne takie jak: melodia, rytm, tempo, nastrój. Poprzez ruch, który jest niezwykle istotny do prawidłowego rozwoju dzieci, taniec kształtuje napięcie i siłę mięśniową, dzięki czemu dziecko zyskuje większą kontrolę nad własnym ciałem. Różnorodny ruch wpływa na harmonijny rozwój psychoruchowy dziecka. Dzięki pracy zespołowej rozwijają się indywidualne zdolności każdego dziecka. Zajęcia tego rodzaju pozwalają ujawnić inicjatywę, aktywność i samodzielność dzieci.
Konieczność zapamiętania poszczególnych zmian zachodzących nawet w prostych układach tanecznych zmusza do uwagi, szybkiej orientacji, uczy przestrzegać ładu i porządku, podporządkowywać się umownym przepisom, wyrabia pozytywne cechy charakteru, kształci wrażliwość estetyczną. Śpiew natomiast, pozwala dzieciom w wieku przedszkolnym w przyjazny, wesoły i pogodny sposób zrozumieć otaczającą go rzeczywistość. Zajęcia odbywać się będą w 2 i 4 worek miesiąca w godzinach 8:30 - 8:55

PODSTAWA PROGRAMOWA

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych

1.1. obdarza uwagą dzieci i dorosłych aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują

1.2. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w sytuacjach zadaniowych).

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci

5.4. uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka: różne formy aktywności muzyczno - ruchowej (taniec)

8.1. śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach

8.2. dostrzega zmiany charakteru muzyki(dynamiki, tempa) i wyraża je ruchem

CELE PROGRAMU

CEL GŁÓWNY:

Rozbudzenie w dzieciach ich naturalnej kreatywności i twórczych zachowań, które uaktywniają się poprzez rytm, ruch, śpiew, taniec i aktywne słuchanie muzyki.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Wyrabianie zdolności skupienia uwagi, koncentracji, myślenia
  • Zaspokajanie naturalnej potrzeby ruchu
  • Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
  • Rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu
  • Rozwijanie wyobraźni muzycznej
  • Wdrażanie do przestrzegania określonych zasad
  • Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie,
  • Nauczanie różnych form ruchu przy muzyce

ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:

DZIECKO:

  • Stara się skupiać uwagę i koncentrować na zadaniu
  • Ma zaspokojoną potrzebę ruchu
  • Doskonale orientuje się w schemacie własnego ciała i przestrzeni
  • Rozwija słuch muzyczny, poczucie rytmu i wyobraźnię muzyczną
  • Stara się przestrzegać określonych zasad i uczy współdziałania w grupie
  • Zna różne formy ruchu do i przy muzyce

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ PODCZAS ZAJĘĆ TANECZNO-MUZYCZNYCH

WRZESIEŃ:

1. Poznanie stałego sygnału oznaczającego zbiórkę przy nauczycielce, nauka stałego powitania na zajęciach, pierwsze próby poruszania się na zajęciach - chodzenie i bieganie w rozsypce przy akompaniamencie ćwierćnut i ósemek - zabawy „Poznajemy się”, „Puchatkowa powitanka”

2. Próba angażowania dzieci do zabaw muzycznych integrujących grupę „Czy możesz się do mnie uśmiechnąć?”, „Podaj mi rączkę”, „Magiczna kuleczka”, „Taniec rękawiczek”

PAŹDZIERNIK:

1. Poznanie kontrastowych pojęć w muzyce - cicho - głośno, wysoko - nisko, szybko - wolno: zabawa „W krainie zabawek” ustawienie w rzędzie - zabawa „Pociąg”, „Stonoga”

2. Wskazywanie i nazywanie części ciała, rytmiczne powtarzanie krótkich rymowanek - zabawy „Pięć paluszków”, „To ja”, „Wyliczanka”, „Kto tak potrafi”

LISTOPAD:

1. Maszerowanie w rytmie muzyki i w rytmie wystukiwanym na bębenku, reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu - zabawy „Marsz wielkoludów i krasnoludków”, „Dziwne kroki”, „Marsz ze szklanką wody”

2. Nabywanie koordynacji wzrokowo - ruchowej, powtarzanie prostych ruchów innej osoby, nauczycielki, w czasie zabaw - zabawy „Mama i dzieci”, „Smutna jesień”, „Jesienny spacer z parasolem”

GRUDZIEŃ:

1. Zabawy z ćwiczeniami ortofonicznymi „Wietrzyk i wichura”, „Sanie Mikołaja”, „Kulig”, „Ptaki”

2. Nauka formowania koła wiązanego (dużego, małego) - zabawy „Kot i mysz”, „Niedźwiedź”, Mam chusteczkę haftowaną”, „Rolnik"”

STYCZEŃ:

1. Wykorzystywanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskanie, tupanie, stukanie, pocieranie) oraz różnych przedmiotów (butelek, pojemniczków, puszek - wypełnionych ryżem, groszkiem, fasolką), do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek - zabawa „Orkiestra Puchatki”

2. Poznanie wyglądu różnych instrumentów perkusyjnych - kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek oraz sposoby gry na nich - „W krainie różnych dźwięków”

LUTY:

1. Nauka cwału bocznego bez odrywania nóg od podłoża, w wolnym tempie - zabawa „Koraliki królewny”, „Krakowiaczek"

2. Zabawy z ćwiczeniami oddechowymi „Taniec z chustką”, „Zabawy z piórkiem”, „Dmuchamy baloniki”, „Serwetki”

MARZEC:

1. Improwizowanie ruchowe piosenek - zabawy do piosenek o tematyce wiosennej

2. Uczestniczenie w zabawach do opowiadania „Misio i miodek”, „Pokaż jak tańczy pierwszy wiosenny kwiatek”

KWIECIEŃ:

1. Poznanie zabaw relaksacyjnych, wykonywanie ich w parach „Wiosna”, „Pizza”, „Urodziny misia Zbycia”, „Deszczyk”

2. Aktywne słuchanie muzyki - zabawy „Pada deszcz”, „Epoi tai tai”, „La Basque”

MAJ:

1. Ilustrowanie piosenek ruchem - taniec do wybranego utworu z repertuaru dziecięcego

2. Nauka prostego układu tanecznego do opowieści ruchowej, „Na łące” zaprezentowanie go podczas Dnia Dziecka na placu zabaw

CZERWIEC:

1. Nauka ładnego śpiewania, zwracanie uwagi, aby dzieci nie śpiewały za głośno i wyraźnie wymawiały tekst

2. Słuchanie i ilustrowanie ruchem piosenek o tematyce wakacyjno-letniej

EWALUACJA KOŃCOWA

Naturalną formą ewaluacji będzie:

  • pozytywna opinia rodziców na temat prezentowanych przez dzieci umiejętności: zabawy muzyczno-taneczne, taniec (ankieta)
  • zadowolenie dzieci z własnych dokonań i umiejętności zaprezentowania umiejętności,
  • podsumowaniem planu zajęć będzie zaprezentowanie tańca, zabawy taneczno-muzycznej na uroczystości rodzinnej.

Bibliografia:

1. Bzowscy L. M.: Folkowa zabawa, Wydawnictwo Klanza Lublin 2002

2. Marzanna Cieśla, Monika Łojewska, Świat trzylatka. Zbiór zabaw ruchowych, Wydawnictwo JUKA

3. http://pl.wikipedia.org/wiki/Taniec

Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia „ROZTAŃCZONE PRZEDSZKOLAKI”
Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia „ROZTAŃCZONE PRZEDSZKOLAKI”
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach