Plan zajęć o profilu plastycznym
- „Przedszkolak małym plastykiem”

Adresaci planu: 3-latki „Puchatki”

Osoba prowadząca: Teresa Łasocha

WPROWADZENIE

Zajęcia plastyczne są bardzo istotnym czynnikiem dla rozwoju i edukacji każdego dziecka. Ma ona na celu kształcenie kultury estetycznej i pobudzanie wrażliwości na piękno otaczającego świata oraz rozwijanie postawy twórczej poprzez działalność plastyczną. Wypowiadanie się w formie plastycznej daje dziecku dużo radości i zadowolenia. Pozwala dostrzegać, rozumieć, przeżywać wartości wizualne otaczającego świata. Kontakt ze sztuką zarówno z pozycji odbiorcy jak i twórczej aktywności dzieci kształci ekspresję i umiejętności artystyczne oraz zdolność do działania i osiągania celu, wyrabia też poczucie ładu, porządku, rozbudza zaciekawienie i wrażliwość, pomaga również dzieciom w odkrywaniu swojego „ja”. Wszystko co jest dla dzieci nowe i ciekawe, oddziałuje na ich zmysły, kształtuje percepcję i wyobraźnię, wywołuje także pozytywne przeżycia będące źródłem samopoczucia, które mają wpływ na cały organizm dziecka, również na sferę fizjologiczną (np. system nerwowy). Zajęcia mają wyzwolić w dzieciach autentyczną radość tworzenia na skutek poznawania różnorodnych technik plastycznych, częstej zmiany materiałów oraz zróżnicowanych metod, form i środków nauczania. Poprzez obcowanie z wytworem kultury i sztuki, wzbudzamy w dzieciach chęć poznawania coraz to nowych technik. Dzieci w tym wieku cechuje aktywność poznawcza, duże zaangażowanie emocjonalne, dlatego ta tematyka poprzez różnorodną działalność plastyczną będzie łączyła umiejętności. Chcą zapewnić swoim wychowankom jak najlepsze warunki do rozwoju ich przyszłej aktywności twórczej opracowany został plan zajęć plastycznych, który w połączeniu z codziennymi zajęciami pozwali na utrwalenie przybliżonych treści, umożliwi zdobycie doświadczeń związanych z nowymi technikami plastycznymi, rozwinie umiejętności współpracy w grupie i pomagania sobie oraz wzmocni a w niektórych przypadkach rozbudzi wiarę w siebie i własne możliwości. Zajęcia prowadzone będą w pierwszą i trzecią środę miesiąca, w I części dnia zapisu w dzienniku. Indywidualnie dzieci będą mogły rozwijać swoją twórczość plastyczną podczas swobodnych zabaw przy odbieraniu dzieci.

PODSTAWA PROGRAMOWA

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych

1.2. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych

9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastycznej

9.2. umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych

CELE PROGRAMU

CEL GŁÓWNY

Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych w toku różnorodnych działań plastycznych.

CELE SZCZEGÓŁOWE

– Stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych

– Rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej

– Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie

– Budzenie wiary we własne możliwości

– Rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci

ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

Dziecko:

– Stosuje różnorodne techniki plastyczne w swoich pracach

– Rozwija wrażliwość zmysłową i estetyczną

– Potrafi pracować w grupie

– Podejmuje samodzielną pracę - jest wytrwałe w dążeniu do celu

– Zajęcia sprzyjają rozwijaniu ekspresji plastycznej dziecka

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ PLASTYCZNYCH

WRZESIEŃ

– „Nasze plastyczne skarby” - Zapoznanie z materiałem plastycznym i narzędziami do rysowania, malowania, lepienia, klejenia itp.

– „Kolorowe kredki” - Nauka prawidłowego posługiwania się kredką, trzymania jej w ręku

PAŹDZIERNIK

– „Czerwone jabłuszko” - malowanie farbami i pędzlem

– „Jesienny liść” - wydzieranka z kolorowego papieru

LISTOPAD

– „Jesienny deszcz” - malowanie patyczkiem kosmetycznym

– „Grzybki” - wyklejanie bibułą

GRUDZIEŃ

– „Kolorowa mozaika” - stemplowanie korkiem

– „Bombka” - naklejanie przygotowanych elementów

STYCZEŃ

– „Śnieżny obrazek” - malowanie pastą do zębów na czarnej kartce

– „Ptak” - wydzieranka z szarej gazety

LUTY

– „Serce z krepy” - wypełnianie kulkami z krepiny

– „Kolorowe plamy” - malowanie gąbeczkami zamoczonymi w farbie

MARZEC

– „Obrazek malowany krepiną” - malowanie krepiną pociętą w paseczki zwilżonej w gąbce

– „Malowanka niespodzianka” - rysowanie świecą i malowanie farbą

KWIECIEŃ

– „Kurczak” - łączenie różnych technik (naklejanie, malowanie itp.)

– „Kolorowy motyl” - malowanie na podkładzie kaszy mannej

MAJ

– „Kwiaty dla mamy” - malowanie farbą metodą paluszkową

– „Biedronka” - lepienie z masy solnej

CZERWIEC

– „Wydzieranka-wyklejanka” - wypełnianie konturów obrazka

– „Ogród Zmysłów”/„Jedynkowe talenty” - prezentacja umiejętności dzieci, galeria prac dzieci

Naturalną formą ewaluacji będzie

– pozytywna opinia rodziców na temat osiągniętych umiejętności dzieci na zajęciach plastycznych

– organizowanie przedszkolnej galerii małych artystów

– uczestniczenie w organizowanych konkursach plastycznych na terenie przedszkola i środowisku

Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia plastyczne
Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia plastyczne
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach