PLAN ZAJĘĆ O PROFILU MUZYCZNO-TANECZNYM PT. „LUBIĘ TAŃCZYĆ I ŚPIEWAĆ”
Grupa: 3-latki „Żabki”
Osoba prowadząca: Danuta Krzaczkowska
Czas realizacji: rok szk. 2014/2015-II i IV wtorek każdego miesiąca w godzinach 13:00 - 14:00
WPROWADZENIE
Muzyka jest ważnym czynnikiem wpływającym na wszechstronny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Zajęcia muzyczne to wspaniały sposób na rozwój dziecka w wielu aspektach. Dzieci łatwiej uczą się porozumiewania między sobą, łatwiej odnajdują się w grupie rówieśników. Ruch podporządkowany muzyce spełnia specjalne zadania. Wprowadza zabawę i odprężenie, zaspokaja u dzieci potrzebę poruszania się. Muzyka wraz z towarzyszącym jej ruchem wyzwala u dzieci większe zainteresowanie działalnością ruchową, skłania do własnej interpretacji ruchowej. Przez muzykę dziecko zyskuje wgląd w siebie i w innych, muzyka umożliwia mu rozwój i utrwala wyobraźnię.
Zajęcia profilowane „Lubię tańczyć i śpiewać” mają na celu stymulowanie i wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka oraz wyzwalanie aktywności ruchowej poprzez tańce i zabawy przy muzyce oparte na naturalnej potrzebie ruchu, które bawią i uczą w atmosferze radości. Celem ich jest również integracja grupy, przezwyciężenie nieśmiałości i różnego rodzaju zahamowań. Podczas zajęć i występów dzieci nabywają odwagi i pewności siebie, a także zdolność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Podstawa programowa:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
1.2. Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
8. Wychowanie przez sztukę - muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).
8.1. Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
8.2. Dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem;
8.3. Wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej - instrumentalnej (zużyciem instrumentów perkusyjnych oraz innych przedmiotów), wokalnej i ruchowej;
Cel ogólny:
– Rozbudzenie wrażliwości muzycznej i estetycznej dzieci, rozwijanie zamiłowania do śpiewu, muzyki, tańca oraz zaspokajanie potrzeby ruchu.
Cele szczegółowe:
– Rozbudzanie muzycznych zainteresowań
– Rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu
– Nauka śpiewania piosenek
– Rozwijanie wyobraźni i twórczej aktywności
– Kształcenie umiejętności współdziałania w grupie
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI:
– Odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne
– Uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych, tanecznych
– Potrafi współdziałać w grupie
– Odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań
FORMY I METODY PRACY
Formy pracy: praca z całą grupą, w małych zespołach
Metody pracy: zabawowa, praktycznego działania, stawianych zadań, aktywizujące
PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ
WRZESIEŃ
– „Ruch i piosenka” - zabawa ruchowa z klaskaniem i tupaniem
– „Jestem sobie przedszkolaczek” - uczymy się maszerować przy muzyce
PAŹDZIERNIK
– „Jesienna poleczka” - zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence
– „Kolorowe koła” - ustawienie w kole, rzędzie tworząc początkowo „pociąg” później stając jedno za drugim, w parach i małych kółeczkach przy muzyce
LISTOPAD
– „Nasza orkiestra” - poznanie wybranych instrumentów perkusyjnych
– „Pada deszcz” - zabawy logarytmiczne połączone z grą na instrumentach perkusyjnych.
GRUDZIEŃ
– „Przybieżeli do Betlejem” - nauka kolędy
– „Świąteczne życzenie” - zabawa rytmiczna
STYCZEŃ
– „Grozik” - nauka tańca śląskiego
– „Zimo baw się z nami” - zabawy muzyczno-ruchowe przy muzyce
LUTY
– „Figurki” - reagowanie na proste sygnały dźwiękowe i słowne
– „Karuzela” - zabawy met. Klanza (z chustą animacyjną)
MARZEC
– „Kropelki wiosenne” - spostrzeganie różnego rodzaju zjawisk akustycznych
– „Bocian i żabki” - reagowanie na dźwięki wysokie i niskie
KWIECIEŃ
– „Wiosenny walczyk” - rytmiczne kołysanie, przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę
– „Smutne i wesołe drzewa” - zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność wyrażania nastroju słuchanej muzyki
MAJ
– „Bal na łące” - zabawa inscenizowana do piosenki
– „Taniec dla mamy i taty” - improwizacja ruchowa przy muzyce
CZERWIEC
– „Jedynkowe talenty - Ogród zmysłów” - prezentacja układu muzyczno-tanecznego
EWALUACJA KOŃCOWA
Naturalną formą ewaluacji będzie:
– opinia rodziców (ankieta)
– poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności
– występy na uroczystościach przedszkolnych
|