PLAN ZAJĘĆ O PROFILU MUZYCZNO-TANECZNYM
PT. „LUBIĘ TAŃCZYĆ I ŚPIEWAĆ”

Grupa: 3-latki „Żabki”

Osoba prowadząca: Danuta Krzaczkowska

Czas realizacji: rok szk. 2014/2015-II i IV wtorek każdego miesiąca w godzinach 13:00 - 14:00

WPROWADZENIE

Muzyka jest ważnym czynnikiem wpływającym na wszechstronny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Zajęcia muzyczne to wspaniały sposób na rozwój dziecka w wielu aspektach. Dzieci łatwiej uczą się porozumiewania między sobą, łatwiej odnajdują się w grupie rówieśników. Ruch podporządkowany muzyce spełnia specjalne zadania. Wprowadza zabawę i odprężenie, zaspokaja u dzieci potrzebę poruszania się. Muzyka wraz z towarzyszącym jej ruchem wyzwala u dzieci większe zainteresowanie działalnością ruchową, skłania do własnej interpretacji ruchowej. Przez muzykę dziecko zyskuje wgląd w siebie i w innych, muzyka umożliwia mu rozwój i utrwala wyobraźnię.

Zajęcia profilowane „Lubię tańczyć i śpiewać” mają na celu stymulowanie i wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka oraz wyzwalanie aktywności ruchowej poprzez tańce i zabawy przy muzyce oparte na naturalnej potrzebie ruchu, które bawią i uczą w atmosferze radości. Celem ich jest również integracja grupy, przezwyciężenie nieśmiałości i różnego rodzaju zahamowań. Podczas zajęć i występów dzieci nabywają odwagi i pewności siebie, a także zdolność radzenia sobie w trudnych sytuacjach.

Podstawa programowa:

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

1.2. Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).

8.1. Śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;

8.2. Dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem;

8.3. Wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej - instrumentalnej (zużyciem instrumentów perkusyjnych oraz innych przedmiotów), wokalnej i ruchowej;

Cel ogólny:

– Rozbudzenie wrażliwości muzycznej i estetycznej dzieci, rozwijanie zamiłowania do śpiewu, muzyki, tańca oraz zaspokajanie potrzeby ruchu.

Cele szczegółowe:

– Rozbudzanie muzycznych zainteresowań

– Rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu

– Nauka śpiewania piosenek

– Rozwijanie wyobraźni i twórczej aktywności

– Kształcenie umiejętności współdziałania w grupie

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI:

– Odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne

– Uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych, tanecznych

– Potrafi współdziałać w grupie

– Odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań

FORMY I METODY PRACY

Formy pracy: praca z całą grupą, w małych zespołach

Metody pracy: zabawowa, praktycznego działania, stawianych zadań, aktywizujące

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ

WRZESIEŃ

– „Ruch i piosenka” - zabawa ruchowa z klaskaniem i tupaniem

– „Jestem sobie przedszkolaczek” - uczymy się maszerować przy muzyce

PAŹDZIERNIK

– „Jesienna poleczka” - zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence

– „Kolorowe koła” - ustawienie w kole, rzędzie tworząc początkowo „pociąg” później stając jedno za drugim, w parach i małych kółeczkach przy muzyce

LISTOPAD

– „Nasza orkiestra” - poznanie wybranych instrumentów perkusyjnych

– „Pada deszcz” - zabawy logarytmiczne połączone z grą na instrumentach perkusyjnych.

GRUDZIEŃ

– „Przybieżeli do Betlejem” - nauka kolędy

– „Świąteczne życzenie” - zabawa rytmiczna

STYCZEŃ

– „Grozik” - nauka tańca śląskiego

– „Zimo baw się z nami” - zabawy muzyczno-ruchowe przy muzyce

LUTY

– „Figurki” - reagowanie na proste sygnały dźwiękowe i słowne

– „Karuzela” - zabawy met. Klanza (z chustą animacyjną)

MARZEC

– „Kropelki wiosenne” - spostrzeganie różnego rodzaju zjawisk akustycznych

– „Bocian i żabki” - reagowanie na dźwięki wysokie i niskie

KWIECIEŃ

– „Wiosenny walczyk” - rytmiczne kołysanie, przenoszenie ciężaru ciała z nogi na nogę

– „Smutne i wesołe drzewa” - zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność wyrażania nastroju słuchanej muzyki

MAJ

– „Bal na łące” - zabawa inscenizowana do piosenki

– „Taniec dla mamy i taty” - improwizacja ruchowa przy muzyce

CZERWIEC

– „Jedynkowe talenty - Ogród zmysłów” - prezentacja układu muzyczno-tanecznego

EWALUACJA KOŃCOWA

Naturalną formą ewaluacji będzie:

– opinia rodziców (ankieta)

– poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności

– występy na uroczystościach przedszkolnych

Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia muzyczno-taneczne
Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia muzyczno-taneczne
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach