Plan zajęć o profilu plastycznym - „Mały artysta”
Adresaci planu - 5-latki „Pszczółki”
Osoba prowadząca: Magdalena Zielińska
WPROWADZENIE
Wychowanie przez sztukę - zdaniem H. Reada - miałoby sprawić, że człowiek działałby w sposób twórczy, co w efekcie sprzyjałoby osiągnięciu harmonii w życiu umysłowym, uczuciowym, i intelektualnym. Aby tak się stało należy rozwinąć w jednostce to, co w niej indywidualne, oryginalne i prawdziwe.
Plastyka w wychowaniu dzieci odgrywa ogromną rolę. Umożliwia im ujawnienie własnych myśli i uczuć oraz obrazu świata widzianego z ich perspektywy. Jest dla nich twórczą, dynamiczną aktywnością.
Kontakt ze sztuką - zarówno z pozycji odbiorcy, jak i twórcy - rozwija u dzieci ekspresję i umiejętności artystyczne oraz zdolność do działania i osiągania celu; wyrabia też poczucie ładu, porządku i estetyki, rozbudza zaciekawienie i wrażliwość, pomaga również dzieciom w odkrywaniu swojego "ja". Członek kółka uczestnicząc w zajęciach wycisza swoje negatywne emocje i aktywnie angażuje się w swoje dzieło.
Wszystko, co jest dla dzieci nowe i ciekawe, oddziałuje na ich zmysły, kształtuje percepcję i wyobraźnię, wywołuje także przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia, które mają wpływ na cały organizm dziecka.
Mam nadzieję, iż program przeze mnie opracowany pomoże dzieciom stać się bardziej otwartymi, szczerymi i wrażliwymi oraz rozbudzi w nich ciekawość świata i spontaniczny sposób jego odbioru. Zajęcia odbywać się będą dwa razy w miesiącu w co drugi poniedziałek przez 30-40 minut.
Udział w zajęciach będzie dobrowolny i ogólnie dostępny. Wezmą w nich udział dzieci nie tylko szczególnie uzdolnione ale także te, które wykazują zainteresowania plastyczne. W każdym dziecku bowiem tkwią możliwości twórcze. Od nauczyciela zależy tylko czy się dalej rozwiną.
PODSTAWA PROGRAMOWA
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
1.2. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w sytuacjach zadaniowych).
9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne
9.1. umie wypowiadać się w rożnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych.
CELE PROGRAMU:
CEL GŁÓWNY:
Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych w toku różnorodnych działań plastycznych.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– Uwrażliwienie na piękno różnorodnych zjawisk: przyrodniczych i społecznych,
– Dostrzeganie form oraz bogactwa barw w naturze,
– Rozwijanie twórczej aktywności oraz ekspresji plastycznej dziecka,
– Rozwijanie dyspozycji twórczych, a więc pobudzanie wyobraźni, oraz ćwiczenie zdolności kojarzenia i poszukiwanie indywidualnych form wyrazu
– Rozwijanie umiejętności posługiwania się wzbogaconymi technikami plastycznymi oraz umiejętne operowanie narzędziami i materiałem,
– Wyrabianie swobody w świadomym operowaniu środkami wyrazu plastycznego, a więc i ogólnej sprawności manualnej,
– Budzenie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z wykonanej pracy,
– Rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez kontakt z wytworami sztuki (reprodukcje dzieł uznanych artystów polskich i zagranicznych)
– Pogłębianie zdolności przeżywania i wyrażania swych przeżyć środkami plastyki,
– Rozwijanie zdolności percepcji malarskich dzieł sztuki: spostrzegania, rozumienia, przeżywania, wartościowania.
– Kształcenie samodzielności w ocenie wartości estetycznej, umiejętności analizowania wyników pracy plastycznej, także uzasadnienia swojej oceny.
ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
DZIECKO:
– Aktywnie uczestniczy w zajęciach,
– Współpracuje z innymi dziećmi,
– Starannie wykonuje pracę, troszczy się o jej jakość,
– Jest pomysłowe i oryginalne,
– Zna i stosuje różne techniki plastyczne,
– Dba o porządek na stanowisku pracy,
– Posługuje się podstawowymi narzędziami i materiałami,
– Interpretuje swoją własną twórczość.
PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ ZAJEĆ PLASTYCZNYCH:
WRZESIEŃ
– „Wakacyjne wspomnienia” - malowanie pastelami
– „Rybki” - naklejanie elementów z kolorowego papieru i materiałów odpadowych
PAŹDZIERNIK
– „Portret pani jesieni” - nakładane obrazy
– „Jesienne bukiety” - kompozycja z materiału przyrodniczego
LISTOPAD
– „Teatr” - malowanie farbami
– „Kolorowy obrazek” - kolaż z gazet
GRUDZIEŃ
– „Bombeczki jak z bajeczki” - praca przestrzenna z nieużytków
– „Prezenty - czyli cuda z rolki po papierze toaletowym?” - praca przestrzenna z nieużytków
STYCZEŃ
– Zima w górach - technika batik stearynowy
– „Miałem sen” - malowanie na określony temat.
LUTY
– „Muzyka pędzlem malowana” - malowanie akwarelą
– „Zimą jest pięknie” - posypywane obrazki - przedstawianie obrazów i nastrojów inspirowanych porą roku
MARZEC
– „Kreatywne rysowanie” - malowanie pastelą suchą
– „Pisanki - kolorowe malowanki” - rękodzieło ludowe
KWIECIEŃ
– „Wyczarowane z przydrożnych kamieni” - rysowanie flamastrami
– „Wiosna - kulą malowana” - abstrakcja
MAJ
– „Barwne motyle” - farba mydlana
– „Świat w maju” - pejzaż
CZERWIEC
Zorganizowanie wystawy prac z całego roku w budynku przedszkola.
Zaproszenie na wystawę rodziców.
EWALUACJA KOŃCOWA:
Naturalną formą ewaluacji będzie
- pozytywna opinia rodziców na temat prezentowanych umiejętności przez dzieci (ankieta)
- poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności wykorzystanych w procesie tworzenia,
- gromadzenie i systematyczna ekspozycja prac plastycznych dzieci, w których odkryć będzie można ich ogromne zaangażowanie
- udział dzieci w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych.
|