Plan zajęć o profilu plastycznym -
„Mały artysta”

Adresaci planu - 5-latki „Pszczółki”

Osoba prowadząca: Magdalena Zielińska

WPROWADZENIE

Wychowanie przez sztukę - zdaniem H. Reada - miałoby sprawić, że człowiek działałby w sposób twórczy, co w efekcie sprzyjałoby osiągnięciu harmonii w życiu umysłowym, uczuciowym, i intelektualnym. Aby tak się stało należy rozwinąć w jednostce to, co w niej indywidualne, oryginalne i prawdziwe.
Plastyka w wychowaniu dzieci odgrywa ogromną rolę. Umożliwia im ujawnienie własnych myśli i uczuć oraz obrazu świata widzianego z ich perspektywy. Jest dla nich twórczą, dynamiczną aktywnością.
Kontakt ze sztuką - zarówno z pozycji odbiorcy, jak i twórcy - rozwija u dzieci ekspresję i umiejętności artystyczne oraz zdolność do działania i osiągania celu; wyrabia też poczucie ładu, porządku i estetyki, rozbudza zaciekawienie i wrażliwość, pomaga również dzieciom w odkrywaniu swojego "ja". Członek kółka uczestnicząc w zajęciach wycisza swoje negatywne emocje i aktywnie angażuje się w swoje dzieło.
Wszystko, co jest dla dzieci nowe i ciekawe, oddziałuje na ich zmysły, kształtuje percepcję i wyobraźnię, wywołuje także przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia, które mają wpływ na cały organizm dziecka.
Mam nadzieję, iż program przeze mnie opracowany pomoże dzieciom stać się bardziej otwartymi, szczerymi i wrażliwymi oraz rozbudzi w nich ciekawość świata i spontaniczny sposób jego odbioru. Zajęcia odbywać się będą dwa razy w miesiącu w co drugi poniedziałek przez 30-40 minut.
Udział w zajęciach będzie dobrowolny i ogólnie dostępny. Wezmą w nich udział dzieci nie tylko szczególnie uzdolnione ale także te, które wykazują zainteresowania plastyczne. W każdym dziecku bowiem tkwią możliwości twórcze. Od nauczyciela zależy tylko czy się dalej rozwiną.

PODSTAWA PROGRAMOWA

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

1.2. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w sytuacjach zadaniowych).

9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne

9.1. umie wypowiadać się w rożnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych.

CELE PROGRAMU:

CEL GŁÓWNY:

Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych w toku różnorodnych działań plastycznych.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

– Uwrażliwienie na piękno różnorodnych zjawisk: przyrodniczych i społecznych,

– Dostrzeganie form oraz bogactwa barw w naturze,

– Rozwijanie twórczej aktywności oraz ekspresji plastycznej dziecka,

– Rozwijanie dyspozycji twórczych, a więc pobudzanie wyobraźni, oraz ćwiczenie zdolności kojarzenia i poszukiwanie indywidualnych form wyrazu

– Rozwijanie umiejętności posługiwania się wzbogaconymi technikami plastycznymi oraz umiejętne operowanie narzędziami i materiałem,

– Wyrabianie swobody w świadomym operowaniu środkami wyrazu plastycznego, a więc i ogólnej sprawności manualnej,

– Budzenie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z wykonanej pracy,

– Rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez kontakt z wytworami sztuki (reprodukcje dzieł uznanych artystów polskich i zagranicznych)

– Pogłębianie zdolności przeżywania i wyrażania swych przeżyć środkami plastyki,

– Rozwijanie zdolności percepcji malarskich dzieł sztuki: spostrzegania, rozumienia, przeżywania, wartościowania.

– Kształcenie samodzielności w ocenie wartości estetycznej, umiejętności analizowania wyników pracy plastycznej, także uzasadnienia swojej oceny.

ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

DZIECKO:

– Aktywnie uczestniczy w zajęciach,

– Współpracuje z innymi dziećmi,

– Starannie wykonuje pracę, troszczy się o jej jakość,

– Jest pomysłowe i oryginalne,

– Zna i stosuje różne techniki plastyczne,

– Dba o porządek na stanowisku pracy,

– Posługuje się podstawowymi narzędziami i materiałami,

– Interpretuje swoją własną twórczość.

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ ZAJEĆ PLASTYCZNYCH:

WRZESIEŃ

– „Wakacyjne wspomnienia” - malowanie pastelami

– „Rybki” - naklejanie elementów z kolorowego papieru i materiałów odpadowych

PAŹDZIERNIK

– „Portret pani jesieni” - nakładane obrazy

– „Jesienne bukiety” - kompozycja z materiału przyrodniczego

LISTOPAD

– „Teatr” - malowanie farbami

– „Kolorowy obrazek” - kolaż z gazet

GRUDZIEŃ

– „Bombeczki jak z bajeczki” - praca przestrzenna z nieużytków

– „Prezenty - czyli cuda z rolki po papierze toaletowym?” - praca przestrzenna z nieużytków

STYCZEŃ

– Zima w górach - technika batik stearynowy

– „Miałem sen” - malowanie na określony temat.

LUTY

– „Muzyka pędzlem malowana” - malowanie akwarelą

– „Zimą jest pięknie” - posypywane obrazki - przedstawianie obrazów i nastrojów inspirowanych porą roku

MARZEC

– „Kreatywne rysowanie” - malowanie pastelą suchą

– „Pisanki - kolorowe malowanki” - rękodzieło ludowe

KWIECIEŃ

– „Wyczarowane z przydrożnych kamieni” - rysowanie flamastrami

– „Wiosna - kulą malowana” - abstrakcja

MAJ

– „Barwne motyle” - farba mydlana

– „Świat w maju” - pejzaż

CZERWIEC

Zorganizowanie wystawy prac z całego roku w budynku przedszkola.

Zaproszenie na wystawę rodziców.

EWALUACJA KOŃCOWA:

Naturalną formą ewaluacji będzie

  • pozytywna opinia rodziców na temat prezentowanych umiejętności przez dzieci (ankieta)
  • poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności wykorzystanych w procesie tworzenia,
  • gromadzenie i systematyczna ekspozycja prac plastycznych dzieci, w których odkryć będzie można ich ogromne zaangażowanie
  • udział dzieci w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych.
Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia plastyczne
Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia plastyczne
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach