Plan zajęć o profilu gra w warcaby - „Mali Spryciarze”

Adresaci planu - 5-latki „Pszczółki”

Osoba prowadząca: Marzena Skulimowska

WPROWADZENIE

Zajęcia profilowane „Mali spryciarze” są wyrazem zainteresowania i troski o dziecko, rozwój jego zdolności oraz jednym z wielu zadań przedszkola, które opowiada się za wszechstronnym rozwojem każdego dziecka, dzięki czemu kształtuje on swoją osobowość i zwiększa szanse powodzenia w przedszkolu, grupie rówieśniczej jak i w życiu. Sposobem wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka jest wzbudzenie zainteresowania grą w warcaby już w wieku przedszkolnym. Kontakt z warcabami - zarówno z pozycji gracza jak i odbiorcy rozwija u dziecka logiczne myślenie, pracę w zespole, radzenie w sytuacjach pokonanego jak również zdrową rywalizację. Pomaga w odkrywaniu swojego Ja. Wszystko to jest dla dziecka nowe i ciekawe, działa na zmysły, kształtuje percepcję wzrokową i wyobraźnię, wywołuje przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia. Prowadzenie tych zajęć zapewni dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb i możliwości rozwojowych Dzieci pracują w różnym tempie, zgodnie z ich własnymi potrzebami i możliwościami oraz chęcią gry w warcaby. Dlatego też sytuacje edukacyjne gry w warcaby będą miały charakter wielu powtórzeń, aby utrwalać poznany materiał i mieć całkowitą pewność opanowania określonej wiedzy. Będą prowadzone w pierwszą i trzecią środę miesiąca od godz. 13 do 14, indywidualnie dzieci będą mogły ćwiczyć grę podczas swobodnych zabaw w przedszkolu przy przyprowadzaniu i odbieraniu z przedszkola. Natomiast rolą Nauczyciela będzie kreatywność w działaniu co pozwoli najmłodszym wychowankom tak opanować wiedzę o warcabach, aby zastosować ją w praktycznym działaniu.

PODSTAWA PROGRAMOWA

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych

1.2 przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w sytuacjach zadaniowych).

4. Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

4.1 Przewiduje w miarę swoich możliwości jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzonych i obserwowanych zmianach)

CELE PROGRAMU

CEL GŁÓWNY

Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie rozbudzanie zaciekawienia dzieci grą w warcaby oraz poznania i wyrażania siebie podczas rozgrywek w warcaby.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

– Rozwijanie zainteresowań dzieci

– Rozwijanie logicznego myślenia

– Rozwijanie zdolności do działania w zespole i osiągania zamierzonego celu

– Wyrabianie poczucia ładu, porządku i estetyki

– Kształtowanie pamięci i percepcji wzrokowej

– Poczucie własnej wartości

– Uczenie się konsekwencji i wytrwałości w działaniu

– Czerpanie radości i zadowolenia grą w warcaby

ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

DZIECKO:

  • Zainteresuje się grą w warcaby
  • Myśli logicznie, zaczyna przewidywać skutki ruchów pionkami
  • Gra z rywalem na tym samym poziomie zaawansowania
  • Dba o porządek podczas gry i odkłada grę na miejsce po jej skończeniu
  • Opanuje zasady wykonywania ruchów pionkami
  • Poprawnie ustawia pionki na szachownicy
  • Umiejętnie pokonuje trudności, radzi sobie ze stresem
  • Zna zasady i reguły gry w warcaby oraz je przestrzega
  • Stosuje zasady gry ferplay.

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ GRY W WARCABY

WRZESIEŃ

– Pomoc rodziców w zakupie gier (na każdy stolik po jednej)

– Historia i pochodzenie gry w warcaby

PAŹDZIERNIK

– Demonstracja warcab przyniesionych przez dzieci.

– Poznanie z wyglądem szachownicy i pionków - samodzielne wykonanie szachownicy.

LISTOPAD

– Uczymy się ustawiać pionki na szachownicy na prawidłowych miejscach.

– Zapoznajemy się z ruchami pionków na szachownicy.

GRUDZIEŃ

– Poznajemy reguły gry i rodzaje ruchów pionów.

– Kiedy i w jaki sposób wykonujemy bicie na szachownicy

STYCZEŃ

– Wprowadzenie do gry i ustalenie głównych zasad

– Ćwiczenia i treningi dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci

LUTY

– Wychwytywanie błędów

– Spotkanie z zawodnikami klubu szachowego na terenie miasta. (nawiązanie współpracy).

MARZEC

– podbudowywanie słownie a czasem nawet świadome pozwalanie na wygraną dziecku, by się nie zniechęciło a ono z zacznie robić postępy według starej maksymy - „trening czyni mistrza”

– Nagrody za „dobrą grę” i wytrwałość

KWIECIEŃ

– oglądanie rozgrywek, szachistów z klubu szachowego na terenie miasta.

– Ćwiczenia w grze w warcaby. Gra fair play

MAJ

– Utrwalamy poznane już wiadomości i stosujemy je w praktycznym działaniu,

– Turniej warcabowy w grupie - „Najlepszy w warcaby”

CZERWIEC

– Zorganizowanie dla dzieci turnieju warcabowego na terenie placówki. „Mistrz w warcaby”

EWALUACJA KOŃCOWA

Naturalną formą ewaluacji będzie:

  • pozytywna opinia rodziców na temat prezentowanych umiejętności przez dzieci gry w warcaby (ankieta)
  • poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności wykorzystanych w procesie poznawania tajników gry w warcaby,
  • podsumowaniem edukacji gry w warcaby będzie wyłonienie przedszkolnego mistrza gry w warcaby podczas turnieju zorganizowanego na terenie przedszkola.
Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia gry w warcaby
Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia gry w warcaby
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach