Plan zajęć ekologiczno - badawczych

Adresaci planu 4 - latki „Biedronki”

Osoba prowadząca Halina Skwarska

WPROWADZENIE

Edukacja ekologiczna dzieci już od najwcześniejszych lat życia jest podstawą i warunkiem do prawidłowego postępowania i zachowania szacunku do przyrody i jej ochrony, zarówno teraz, jak i w najbliższej przyszłości. Stają się one uważnymi obserwatorami wszystkiego co się wokół nich dzieje. Edukacja z zakresu ochrony środowiska ma za zadanie stanowić składową część działalności opiekuńczo - rozwojowo - wychowawczo - dydaktycznej zarówno nauczyciela, jak i rodziców. Istotną rolę w przekazywaniu treści edukacji ekologicznej pełni nauczyciel. Nauczyciel w porozumieniu z rodzicami ma za zadanie budowanie takiego systemu wartości, w którym przyroda naturalna jest dobrem naczelnym.

PODSTAWA PROGRAMOWA

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych). 1/2

2. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia; stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć. 4/3

3. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń; rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. 11/1

4. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt; wie, jakie są warunki potrzebne do rozwoju zwierząt, potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku. 12/2, 3.

CEL GŁÓWNY

Wspomaganie dzieci w ich całościowym rozwoju tak, by były przygotowane, na miarę swoich możliwości do życia w zgodzie z ludźmi, przyrodą i samym sobą.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

– rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą

– ukazanie i uświadomienie znaczenia piękna otaczającej nas przyrody

– poznanie sposobów ochrony środowiska, rozumienie konieczności ich przestrzegania

– promowanie zdrowego stylu życia

– współudział rodziców w edukacji ekologicznej

ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

DZIECKO

– rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska przyrodnicze

– odróżnia pozytywne i negatywne działania człowieka na środowisko

– potrafi pracować samodzielnie i w grupach

– chętnie przebywa w naturalnym środowisku i potrafi się nim cieszyć

– dostrzega piękno przyrody

– dba o zdrowie, higienę własną i otoczenia

– wypowiada się na tematy z bezpośrednim doświadczeniem, przeżywaniem, odkrywaniem i badaniem

– przestrzega ustalonych zasad w zabawie

– dzieli się swoją wiedzą

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ

IX - zapoznanie rodziców z planem i celowością jego realizacji w przedszkolu oraz zachęcenie do współpracy

X - w sadzie i ogrodzie - warzywa i owoce - badanie smaku, badanie budowy, produkty spożywcze sporządzane z nich

– park jesienią - zbieranie liści, suszenie, wykonanie zielnika

XI - mieszkańcy lasów - przygotowanie zwierząt do zimy, gromadzenie zapasów, zmiana futra, upierzenia, zapadanie w sen zimowy

– szaruga jesienna - stopniowe obniżanie temperatury, krótszy dzień, szybki zmrok, jesienne ubranie, prowadzenie kalendarza pogody.

XII - ekologiczna choinka, szkółki leśne, ochrona lasów, drzewa iglaste

– śnieg - badanie czystości śniegu, topnienie.

I - II - lód, topnienie lodu

– powietrze - doświadczenie „paląca się świeca”, zabawy z balonami, czyste powietrze wokół nas

III - woda - źródłem życia - zbiorniki wodne, obieg wody w przyrodzie, smak wody i kolor, ochrona wód

– przedwiośnie dłuższe dni, siła promieni słonecznych, przylot ptaków, budzenie się zwierząt

IV - zdrowa żywość, piramida zdrowia, wzrost roślin od ziarenka do dojrzałej postaci, w zdrowym ciele zdrowy duch - poznanie czynników wpływających na nasze zdrowie (ruch, higiena, odżywianie)

– sposób na odpady - segregacja odpadów, recykling

V - zwierzęta małe i duże - budowa, pożywienie, po co człowiek hoduje zwierzęta, zwierzęta chronione w Polsce

– zachowanie w sytuacjach niebezpiecznych - pożar, atak psa, ukąszenie przez owady, upadek, telefony alarmowe

VI - kwiaty ogrodowe i polne - części roślin, warunki potrzebne do rozwoju

– wakacyjne rady - poznanie zagrożeń nad wodą, w lesie, na drodze, kontakty z nieznajomym.

EWALUACJA

Efekty realizacji planu stopień opanowania wiadomości i umiejętności oceniane będą poprzez:

– sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości polegać będzie głównie na obserwacji dzieci

– wspólne rozmowy, dyskusje, próby oceny pracy po zajęciach

– wystawki prac plastycznych po danym przedsięwzięciu

– konkursy wiedzy po I i II półroczu po realizacji partii materiału

– spotkanie z rodzicami - konkurs „EKOLOGICZNA CHOINKA”

– wykonanie z rodzicami zielnika

– zabawy z powietrzem wspólnie z rodzicami

– Dzień dziecka - „Mali odkrywcy” - udział dzieci i rodziców w z zabawach badawczych