Plan zajęć ekologiczno - badawczych
Adresaci planu 4 - latki „Biedronki”
Osoba prowadząca Halina Skwarska
WPROWADZENIE
Edukacja ekologiczna dzieci już od najwcześniejszych lat życia jest podstawą i warunkiem do prawidłowego postępowania i zachowania szacunku do przyrody i jej ochrony, zarówno teraz, jak i w najbliższej przyszłości. Stają się one uważnymi obserwatorami wszystkiego co się wokół nich dzieje. Edukacja z zakresu ochrony środowiska ma za zadanie stanowić składową część działalności opiekuńczo - rozwojowo - wychowawczo - dydaktycznej zarówno nauczyciela, jak i rodziców. Istotną rolę w przekazywaniu treści edukacji ekologicznej pełni nauczyciel. Nauczyciel w porozumieniu z rodzicami ma za zadanie budowanie takiego systemu wartości, w którym przyroda naturalna jest dobrem naczelnym.
PODSTAWA PROGRAMOWA
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci; porozumiewania się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych). 1/2
2. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia; stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć. 4/3
3. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń; rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku. 11/1
4. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt; wie, jakie są warunki potrzebne do rozwoju zwierząt, potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku. 12/2, 3.
CEL GŁÓWNY
Wspomaganie dzieci w ich całościowym rozwoju tak, by były przygotowane, na miarę swoich możliwości do życia w zgodzie z ludźmi, przyrodą i samym sobą.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– rozbudzanie potrzeby kontaktu z przyrodą
– ukazanie i uświadomienie znaczenia piękna otaczającej nas przyrody
– poznanie sposobów ochrony środowiska, rozumienie konieczności ich przestrzegania
– promowanie zdrowego stylu życia
– współudział rodziców w edukacji ekologicznej
ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
DZIECKO
– rozumie podstawowe pojęcia i zjawiska przyrodnicze
– odróżnia pozytywne i negatywne działania człowieka na środowisko
– potrafi pracować samodzielnie i w grupach
– chętnie przebywa w naturalnym środowisku i potrafi się nim cieszyć
– dostrzega piękno przyrody
– dba o zdrowie, higienę własną i otoczenia
– wypowiada się na tematy z bezpośrednim doświadczeniem, przeżywaniem, odkrywaniem i badaniem
– przestrzega ustalonych zasad w zabawie
– dzieli się swoją wiedzą
PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ
IX - zapoznanie rodziców z planem i celowością jego realizacji w przedszkolu oraz zachęcenie do współpracy
X - w sadzie i ogrodzie - warzywa i owoce - badanie smaku, badanie budowy, produkty spożywcze sporządzane z nich
– park jesienią - zbieranie liści, suszenie, wykonanie zielnika
XI - mieszkańcy lasów - przygotowanie zwierząt do zimy, gromadzenie zapasów, zmiana futra, upierzenia, zapadanie w sen zimowy
– szaruga jesienna - stopniowe obniżanie temperatury, krótszy dzień, szybki zmrok, jesienne ubranie, prowadzenie kalendarza pogody.
XII - ekologiczna choinka, szkółki leśne, ochrona lasów, drzewa iglaste
– śnieg - badanie czystości śniegu, topnienie.
I - II - lód, topnienie lodu
– powietrze - doświadczenie „paląca się świeca”, zabawy z balonami, czyste powietrze wokół nas
III - woda - źródłem życia - zbiorniki wodne, obieg wody w przyrodzie, smak wody i kolor, ochrona wód
– przedwiośnie dłuższe dni, siła promieni słonecznych, przylot ptaków, budzenie się zwierząt
IV - zdrowa żywość, piramida zdrowia, wzrost roślin od ziarenka do dojrzałej postaci, w zdrowym ciele zdrowy duch - poznanie czynników wpływających na nasze zdrowie (ruch, higiena, odżywianie)
– sposób na odpady - segregacja odpadów, recykling
V - zwierzęta małe i duże - budowa, pożywienie, po co człowiek hoduje zwierzęta, zwierzęta chronione w Polsce
– zachowanie w sytuacjach niebezpiecznych - pożar, atak psa, ukąszenie przez owady, upadek, telefony alarmowe
VI - kwiaty ogrodowe i polne - części roślin, warunki potrzebne do rozwoju
– wakacyjne rady - poznanie zagrożeń nad wodą, w lesie, na drodze, kontakty z nieznajomym.
EWALUACJA
Efekty realizacji planu stopień opanowania wiadomości i umiejętności oceniane będą poprzez:
– sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości polegać będzie głównie na obserwacji dzieci
– wspólne rozmowy, dyskusje, próby oceny pracy po zajęciach
– wystawki prac plastycznych po danym przedsięwzięciu
– konkursy wiedzy po I i II półroczu po realizacji partii materiału
– spotkanie z rodzicami - konkurs „EKOLOGICZNA CHOINKA”
– wykonanie z rodzicami zielnika
– zabawy z powietrzem wspólnie z rodzicami
– Dzień dziecka - „Mali odkrywcy” - udział dzieci i rodziców w z zabawach badawczych
|