PLAN ZAJĘĆ O PROFILU KULINARNYM -
„KUCHCIKOWE ZABAWY”

ADRESACI PLANU - 4, 5, 6, 7 latki „Niedźwiadki”

OSOBA PROWADZĄCA - MAŁGORZATA CZAPLA

WPROWADZENIE:

Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień, umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i z dorosłymi, wzbogacanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym oraz troska o ich zdrowie. Poprzez udział w zajęciach kulinarnych dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny podczas przygotowywania posiłku, oraz rozwiną nawyki racjonalnego zdrowego odżywiania. Nabędą również umiejętności planowania i organizowania swoich działań, rozwiną swoją kreatywność, samodzielność, sprawność manualną. Zapoznają się z nowymi smakami i składnikami, a także nabędą umiejętność estetycznego nakrycia stołu i właściwego zachowania się w czasie spożywania posiłku. Zajęcia kulinarne będą odbywały się w II i IV wtorek miesiąca w godz. 13:00-14:00.

PODSTWA PROGRAMOWA:

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

1/2. Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych.

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.

2/2. Właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie.

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

5/1. Dba o swoje zdrowie, zaczyna orientować się w zasadach zdrowego odżywiania.

12. Wychowanie do poszanowania roślin i zwierząt.

12/1. Wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu.

CELE PROGRAMU:

CEL GŁÓWNY:

Nauczenie dzieci bezpiecznego, estetycznego przygotowania i spożywania posiłków, a także zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania się.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

– zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny podczas przygotowywania potraw,

– kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się,

– rozwijanie i doskonalenie zmysłów smaku, zapachu, dotyku, wzroku podczas przygotowywania i degustacji przyrządzanych potraw,

– nabywanie nawyku współpracy i wzajemnej pomocy w trakcie realizowania wspólnego celu jakim jest gotowanie,

– kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole,

– nauczenie estetycznego nakrywania do stołu,

– umocnienie wiary we własne siły i umiejętności,

ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

DZIECKO:

– wie jakie znaczenie dla zdrowia ma odpowiednie odżywianie

– zna i odróżnia potrawy zdrowe od tych, które należy ograniczać

– zna zasady higieny obowiązujące podczas przygotowywania i spożywania posiłków

– potrafi samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonać proste potrawy

– zna zasady bezpiecznego zachowania się w kuchni i posługiwania się akcesoriami kuchennymi

– doskonali swoją sprawność manualną poprzez krojenie, mieszanie, smarowanie itp.

– potrafi planować swoją pracę, jest bardziej kreatywne i samodzielne

– potrafi estetycznie nakryć do stołu i kulturalnie zachowywać się podczas spożywania posiłku

– umie aktywnie współdziałać w grupie podczas zajęć

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ ZAJĘĆ KULINARNYCH

WRZESIEŃ:

– Poznajemy urządzenia elektryczne i artykuły gospodarstwa domowego. Uczymy się zasad bezpiecznego zachowania się w kuchni i posługiwania się narzędziami kuchennymi.

– Uczymy się estetycznie nakrywać do stołu i kulturalnie zachowywać się w czasie posiłku.

PAŹDZIERNIK:

– Poznajemy owoce.

– Na straganie.

LISTOPAD:

– Przygotowujemy kanapki.

– Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki.

GRUDZIEŃ:

– Zdrowe mleko i jego przetwory.

– Świąteczne pierniczki.

STYCZEŃ:

– Produkty zbożowe źródło energii i błonnika.

– Czy wszystko co lubimy możemy jeść bez ograniczeń?

LUTY:

– Czarodziejskie potrawy.

– Słodkie, słone, kwaśne.

MARZEC:

– Zielony ogródek w sali.

– Zdrowy miód.

KWIECIEŃ:

– Poznajemy kasze.

– Zdrowe i niezdrowe napoje.

MAJ:

– Robimy gofry.

– Owoce egzotyczne i krajowe.

CZERWIEC:

– Kulinarne eksperymenty na 2.06.2015.

– Przygotowujemy przyjęcie.

EWALUACJA KOŃCOWA

Naturalną formą ewaluacji będzie:

– pozytywna opinia rodziców na temat umiejętności dzieci

– zadowolenie dziecka z samodzielnego przygotowania posiłku, wyższa samoocena i wiara we własne siły

– przygotowanie przez dzieci poczęstunku dla rodziców, wspólna degustacja

Ankieta dla rodziców dziecka uczęszczającego na zajęcia kulinarne
Ankieta dla rodziców dziecka uczęszczającego na zajęcia kulinarne
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach