PLAN ZAJĘĆ O PROFILU KULINARNYM - „KUCHCIKOWE ZABAWY”
ADRESACI PLANU - 4, 5, 6, 7 latki „Niedźwiadki”
OSOBA PROWADZĄCA - MAŁGORZATA CZAPLA
WPROWADZENIE:
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień, umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i z dorosłymi, wzbogacanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym oraz troska o ich zdrowie. Poprzez udział w zajęciach kulinarnych dzieci poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny podczas przygotowywania posiłku, oraz rozwiną nawyki racjonalnego zdrowego odżywiania. Nabędą również umiejętności planowania i organizowania swoich działań, rozwiną swoją kreatywność, samodzielność, sprawność manualną. Zapoznają się z nowymi smakami i składnikami, a także nabędą umiejętność estetycznego nakrycia stołu i właściwego zachowania się w czasie spożywania posiłku. Zajęcia kulinarne będą odbywały się w II i IV wtorek miesiąca w godz. 13:00-14:00.
PODSTWA PROGRAMOWA:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
1/2. Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
2/2. Właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
5/1. Dba o swoje zdrowie, zaczyna orientować się w zasadach zdrowego odżywiania.
12. Wychowanie do poszanowania roślin i zwierząt.
12/1. Wymienia rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu.
CELE PROGRAMU:
CEL GŁÓWNY:
Nauczenie dzieci bezpiecznego, estetycznego przygotowania i spożywania posiłków, a także zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania się.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny podczas przygotowywania potraw,
– kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się,
– rozwijanie i doskonalenie zmysłów smaku, zapachu, dotyku, wzroku podczas przygotowywania i degustacji przyrządzanych potraw,
– nabywanie nawyku współpracy i wzajemnej pomocy w trakcie realizowania wspólnego celu jakim jest gotowanie,
– kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się przy stole,
– nauczenie estetycznego nakrywania do stołu,
– umocnienie wiary we własne siły i umiejętności,
ZAŁOŻONE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA
DZIECKO:
– wie jakie znaczenie dla zdrowia ma odpowiednie odżywianie
– zna i odróżnia potrawy zdrowe od tych, które należy ograniczać
– zna zasady higieny obowiązujące podczas przygotowywania i spożywania posiłków
– potrafi samodzielnie lub z pomocą nauczyciela wykonać proste potrawy
– zna zasady bezpiecznego zachowania się w kuchni i posługiwania się akcesoriami kuchennymi
– doskonali swoją sprawność manualną poprzez krojenie, mieszanie, smarowanie itp.
– potrafi planować swoją pracę, jest bardziej kreatywne i samodzielne
– potrafi estetycznie nakryć do stołu i kulturalnie zachowywać się podczas spożywania posiłku
– umie aktywnie współdziałać w grupie podczas zajęć
PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ ZAJĘĆ KULINARNYCH
WRZESIEŃ:
– Poznajemy urządzenia elektryczne i artykuły gospodarstwa domowego. Uczymy się zasad bezpiecznego zachowania się w kuchni i posługiwania się narzędziami kuchennymi.
– Uczymy się estetycznie nakrywać do stołu i kulturalnie zachowywać się w czasie posiłku.
PAŹDZIERNIK:
– Poznajemy owoce.
– Na straganie.
LISTOPAD:
– Przygotowujemy kanapki.
– Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki.
GRUDZIEŃ:
– Zdrowe mleko i jego przetwory.
– Świąteczne pierniczki.
STYCZEŃ:
– Produkty zbożowe źródło energii i błonnika.
– Czy wszystko co lubimy możemy jeść bez ograniczeń?
LUTY:
– Czarodziejskie potrawy.
– Słodkie, słone, kwaśne.
MARZEC:
– Zielony ogródek w sali.
– Zdrowy miód.
KWIECIEŃ:
– Poznajemy kasze.
– Zdrowe i niezdrowe napoje.
MAJ:
– Robimy gofry.
– Owoce egzotyczne i krajowe.
CZERWIEC:
– Kulinarne eksperymenty na 2.06.2015.
– Przygotowujemy przyjęcie.
EWALUACJA KOŃCOWA
Naturalną formą ewaluacji będzie:
– pozytywna opinia rodziców na temat umiejętności dzieci
– zadowolenie dziecka z samodzielnego przygotowania posiłku, wyższa samoocena i wiara we własne siły
– przygotowanie przez dzieci poczęstunku dla rodziców, wspólna degustacja
|