PLAN ZAJĘĆ MUZYCZNO-TANECZNYCH
PT. „POTRAFIĘ TAŃCZYĆ I ŚPIEWAĆ”

Adresaci planu - 3 latki „Krasnoludki”

Osoba prowadząca: Renata Trynda

WPROWADZENIE

Zajęcia muzyczno-taneczne pt. „Potrafię tańczyć i śpiewać” mają na celu troskę o wszechstronny rozwój dziecka, który najpełniej i w naturalny sposób dokonuje się poprzez częste i szeroko pojęte kontakty dziecka z muzyką. Rozwijanie bowiem zdolności muzycznych oraz muzykalność służy również ogólnemu rozwojowi dziecka: fizycznemu, intelektualnemu, emocjonalnemu i estetycznemu.

Różne formy ćwiczeń i zabaw muzycznych wpływają dodatnio na kształtowanie już u małych dzieci pozytywnych cech charakteru, nabywanie umiejętności kontaktowania się i współdziałania w grupie, rozwijanie silnej woli, budzenie wiary we własne siły, wyrabianie umiejętności skupienia się i koncentracji na wykonanej czynności.

Jedną z podstawowych form ekspresji dziecka jest śpiew, a piosenka jest najprostszym utworem muzycznym, który dziecko jest w stanie przeżyć, zrozumieć zapamiętać i odtworzyć. Zbiorowy śpiew w grupie przedszkolnej stanowi jedno z pierwszych doświadczeń dziecka we wspólnym działaniu. Zabawy ruchowe przy muzyce umożliwiają dzieciom zaspokajanie ich potrzeb związanych z naturalną potrzebą ruchu, dzięki nim dzieci nawiązują kontakty z otoczeniem, wyrażają swoje uczucia, myśli, emocje.

Ćwiczenia ruchowo- taneczne zaspokajają nie tylko ruchowe potrzeby dziecka, ale też rozwijanie szereg jego dyspozycji psychofizycznych takich jak: spostrzegawczość, pamięć, koncentracja, szybka reakcja, orientacja w schemacie własnego ciała i przestrzeni. Ćwiczenia te również rozwijają wyobraźnię dziecka, dostarczają nowych pomysłów i doświadczeń z zakresu komunikacji i współdziałania w grupie. Podstawowe elementy tańca i ruchu mogą pomóc dziecku w wyrażaniu bez słów jego emocji i przeżyć.

Dzięki grze na instrumentach kształtuje się wrażliwość na barwę, rozwija się poczucie rytmu. Wspólne muzykowanie wpływa na koncentrację uwagi i zdyscyplinowania.

Zajęcia muzyczno- taneczne odbywać się będą w pierwszy i trzeci czwartek miesiąca, ich czas dostosowany będzie do możliwości dzieci (ok. 30 min). Tematyka zajęć może się rozwijać w zależności o czynione przez dzieci postępy i zaangażowanie.

PODSTAWA PROGRAMOWA

8. Wychowanie przez sztukę-muzykę: róże formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).

8.1. Śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, tańcach i muzykowaniu.

8.2. Dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku); wyra je ruchem.

8.3. Wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej-instrumentalnej (z użyciem instrumentów perkusyjnych oraz innych przedmiotów), wokalnej i ruchowej.

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.

1.2. Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych.

CELE PROGRAMU

CEL GŁÓWNY

Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę.

CELE SZCZEGÓŁOWE

– rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci

– rytmiczne poruszanie się przy muzyce

– kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa, dynamiki, wysokości dźwięku

– zapoznanie wyglądem i brzmieniem wybranych instrumentów muzycznych (grzechotka, bębenek)

– wykonywanie akompaniamentu do prostych piosenek

– śpiewanie poznanych piosenek: indywidualnie i zbiorowo

– uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych

– estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce

– improwizowanie piosenek ruchem

– współdziałanie podczas gier, zabaw, tańców integracyjnych

– zaspakajanie naturalnej potrzeby ruchu.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA

– z radością uczestniczy w zajęciach

– zachowuje rytm podczas zabaw

– prawidłowo reaguje na zmiany w muzyce

– zna nazwy, wygląd wybranych instrumentów perkusyjnych

– podejmuje próbę gry na wybranym instrumencie (grzechotka, bębenek)

– potrafi zaśpiewać wybrane piosenki: indywidualnie, zespołowo lub z całą grupą

– aktywnie uczestniczy w zabawie

– zachowuje estetykę ruchu

– potrafi ruchem improwizować muzykę

– rozpoznaje dźwięki dochodzące z otoczenia

– współdziała z innymi podczas zabawy.

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ ZAJĘĆ MUZYCZNO-TANECZNYCH

WRZESIEŃ

– „Przywitajmy się” – zabawa integracyjna.

– „Jedzie pociąg” – zabawa przy piosence ustawienie w rzędzie.

PAŹDZIERNIK

– „Krasnoludki” – zabawa ilustracyjna przy piosence.

– „Odgłosy jesieni” – rozpoznawanie dźwięków: głośny - cichy.

LISTOPAD

– „Jesienna muzyka” – zapoznanie z bębenkiem, próba gry na instrumencie.

– „Ola i liście” – zabawa rytmiczna ze śpiewem.

GRUDZIEŃ

– „Gdzie mój domek” – reakcja na zmiany tempa w muzyce.

– „Przybieżeli do Betlejem” – nauka kolędy.

STYCZEŃ

– „Aniołki” – zabawa inscenizowana przy piosence.

– „Biały walczyk” – abawa taneczna przy piosence - w parach.

LUTY

– „Lodowe figurki” – reakcja na zmiany tempa w muzyce.

– „Bal w przedszkolu” – zabawa instrumentalna przy piosence.

MARZEC

– „W marcu jak w garncu” – zabawy rytmiczne.

– „Wiosna tuż, tuż” – spostrzeganie zmian dynamiki i reagowanie na nie ruchem.

KWIECIEŃ

– „Co w trawie piszczy?” – zagadki słuchowe.

– „Krakowiak wiosenny” – nauka cwału bocznego.

MAJ

– „Bukiecik̶ – ćwiczenia orientacyjne i organizacyjne (pary, małe kółeczka, duże koła.

– „Lot trzmiela̶ – improwizacja ruchowa do utworu M. Rimskiego- Korsakowa.

CZERWIEC

– „Znamy te piosenki̶ – śpiewanie poznanych piosenek.

– Układ taneczny do wybranego utworu prezentacja na Dzień Dziecka.

EWAULACJA KOŃCOWA

Naturalną formą ewaluacji będzie:

– pozytywna opinia rodziców na temat prezentowanych umiejętności muzycznych

– poziom zadowolenia dzieci i sposób zaangażowania podczas zajęć

– podsumowanie zajęć muzyczno-tanecznych będzie występ dzieci na uroczystości przedszkolnej w miesiącu VI 2015 r.

Ankieta dla rodziców dziecka uczestniczącego na zajęcia muzyczno- taneczne
Ankieta dla rodziców dziecka uczestniczącego na zajęcia muzyczno-taneczne