Plan zajęć o profilu muzyczno-plastycznym
pt. „TWÓRCZY PRZEDSZKOLAK”

Adresaci planu - 4-latki „Zajączki”

Osoba prowadząca: Elżbieta Baydak

Czas realizacji: rok szk. 2014/15 - II i IV środa każdego miesiąca w godzinach 13.00 - 14.00

WPROWADZENIE

Dziecko w wieku przedszkolnym wykazuje naturalną dla swojego wieku i etapu rozwoju potrzebę ekspresji twórczej. Tworzy ono własny świat. Dla dziecka jego własna twórczość jest źródłem radości, dobrej zabawy, zaangażowania i podstawową formą uczenia się oraz zdobywania wiedzy o otaczającej rzeczywistości.
Integracja plastyki, muzyki, słowa i ruchu stwarza możliwości wykorzystywania różnych form dziecięcej aktywności twórczej w jego rozwoju intelektualnym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym zarówno ekspresyjne, spontaniczne działanie twórcze, jak i percepcję dzieł sztuki. Celem zajęć profilowanych "Twórczy przedszkolak" jest wielostronne i harmonijne rozwijanie osobowości muzycznej, jak i plastycznej, kształcenie i rozwijanie wyobraźni, twórczego myślenia, a przy tym stwarzanie szansy zainteresowania sztuką każdemu dziecku, które może wypowiedzieć się w języku muzyki lub w języku plastyki.
Do najczęściej stosowanych zadań, inspiracją do prac plastycznych są piosenki, utwory muzyczne sugerujące środkami dźwiękowymi - typem melodyki, rytmu, tempa, dynamiki, rozwojem akcji, określonym tematem, domniemaną treścią. Każde dziecko ma możliwość środkami plastycznymi próbować, w sposób indywidualny, zgodny z własnymi odczuciami, oddać klimat słuchanej muzyki czy treści piosenki.
Na zajęciach tego typu, dziecko mając przygotowane narzędzia, materiały i tworzywa, słucha krótkiego utworu i w trakcie słuchania, bądź po jego wysłuchaniu rysuje lub maluje doznane wrażenia i przeżycia. Początkowo na tego typu zajęciach utwór słowno- muzyczny musi być prosty, tzn. winna to być piosenka, bowiem dziecko potrafi lepiej skoncentrować się na tekście niż na muzyce. Rozpoczyna się je od wyjaśnienia dzieciom, że mają posłuchać utworu muzycznego - którego tytułu nie podaje się, pomyśleć jaki on jest: smutny czy wesoły, wolny czy szybki, o czym on może opowiadać, po czym nic nikomu nie mówiąc, namalować to co się usłyszało. Utwór przeznaczony do tego celu musi być krótki i charakterystyczny. Kilkakrotne słuchanie tego utworu towarzyszyć powinno malującym dzieciom, od których należy w trakcie tych zajęć wymagać spokoju i skupienia. Na zakończenie zajęć następuje omówienie rysunków, jeszcze raz dokładna analiza słuchanego utworu i podanie jego tytułu. Plastyczna interpretacja utworu przybliża dziecku słuchaną muzykę, uczy jej rozumienia, pobudza wyobraźnię i aktywność twórczą. Najłatwiejszym zadaniem jest malowanie ilustracji do poszczególnych zwrotek piosenki i do utworu instrumentalnego z podanym tytułem. Znacznie więcej twórczej inwencji i wyobraźni wymagają prace plastyczne wykonane po wysłuchaniu utworu instrumentalnego bez podania tytułu. Dziecko nie sugerowane narzuconym tematem tworzy obraz samo, inspirowane wyłącznie charakterem i nastrojem słuchanej muzyki.

Podstawa programowa:

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).

2) dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem;

3) wyraża stany emocjonalne, pojęcia i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej - wokalnej i ruchowej;

4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.

9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.

1) umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;

2) przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki

3) wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz).

Cel ogólny

– Rozwijanie możliwości artystycznych dziecka poprzez wzbudzanie zainteresowań sztuką, kształcenie umiejętności jej odbioru i tworzenia w zakresie aktywności plastycznej, muzycznej i ruchowej.

Cele szczegółowe:

  • rozbudzanie muzycznych zainteresowań,
  • kształtowanie umiejętności słuchania prostych utworów muzycznych,
  • rozwój muzykalności i podstawowych zdolności muzycznych, takich jak: poczucie rytmu, tempa, dynamiki, pamięci muzycznej,
  • nauka śpiewania piosenek,
  • rozbudzanie plastycznych zainteresowań,
  • uwrażliwienie dzieci na piękno natury i dzieł sztuk plastycznych,
  • rozwijanie wyobraźni i twórczej aktywności w dziedzinie muzyki, plastyki, próby łączenia działań artystycznych,
  • kształcenie umiejętności współdziałania w grupie.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECI

  • odkrywa własne możliwości i uzdolnienia artystyczne,
  • potrafi słuchać, patrzeć, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w kontaktach z różnymi dziedzinami sztuki,
  • kształci i wzbogaca własną pomysłowość, wyobraźnię oraz inwencję twórczą w różnych formach aktywności,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • dostrzega piękno sztuki,
  • odczuwa radość i satysfakcję z pozytywnych efektów własnych działań.

METODY I FORMY REALIZACJI PROGRAMU

  • metody aktywizujące - odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie i działanie,
  • metody słowne - rozmowa, opowiadanie, objaśnienie, instrukcja słowna,
  • oglądowe - pokaz, wzór, przykład.

FORMY PRACY: - indywidualna, grupowa i zbiorowa jednolita i zróżnicowana

PROPONOWANY PLAN DZIAŁAŃ:

WRZESIEŃ

  1. Spotkanie muzyki z plastyką - oglądanie obrazów połączone ze słuchaniem muzyki
  2. Obrazek do piosenki "Jabłko" - rysunek kredką

PAŹDZIERNIK

  1. Kolory muzyki- malowanie palcami inspirowane słuchaną muzyką A. Vivaldiego
  2. Tańczące listki - zabawa muzyczno-ruchowa, kolorowanie listków

LISTOPAD

  1. Krople deszczu - stemplowanie podczas słuchania piosenki deszczowej
  2. Jesienne obrazy - jesienne nastroje - malowanie farbami na podkładzie z cukru

GRUDZIEŃ

  1. Malowany wózek - słuchanie piosenki, projektowanie ornamentów na wózku
  2. Świąteczne inspiracje muzyczno-plastyczne - dowolna działalność dziecka

STYCZEŃ

  1. W krainie wiecznego śniegu - obrazek do piosenki „Eskimosek”
  2. Mozart dla umysłu dziecka - słuchanie muzyki, kolorowanie mandali

LUTY

  1. Sanna - tworzenie zimowego obrazu do treści piosenki (praca w grupach)
  2. A. Vivaldi „Zima” - słuchanie muzyki połączone z tańcem śnieżynek: oglądanie zimowych obrazów

MARZEC

  1. Kle kle boćku - obrazek do piosenki
  2. Nauka piosenki „Wiosna” - tworzenie form półprzestrzennych (rośliny, owady itp.)

KWIECIEŃ

  1. Dźwięki w przyrodzie i ich barwa - swobodna ekspresja dzieci
  2. Taniec kurcząt w skorupkach - wyklejanka inspirowana muzyką Musorgskiego

MAJ

  1. Tworzenie obrazków inspirowanych piosenkami do słów Jana Brzechwy naszego patrona
  2. Łąka dla mamy - malowanie piosenki na płótnie

CZERWIEC

  1. Prezentowanie umiejętności muzyczno-plastycznych dzieci w środowisku przedszkolnym „Jedynkowe talenty”

EWALUACJA KOŃCOWA

     Naturalną formą ewaluacji będzie:
  • opinia rodziców (ankieta)
  • poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności
  • wystawa prac dzieci zorganizowana na terenie przedszkola.

Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia muzyczno-plastyczne
Ankieta dla rodzica dziecka uczęszczającego na zajęcia muzyczno-plastyczne
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach
Wyrażenie zgody na realizację i udział dziecka w zajęciach