„Wszystko co naprawdę
trzeba wiedzieć, nauczyłem się
w przedszkolu, o tym jak żyć,
co robić, jak postępować,
współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać,
myśleć, marzyć, wyobrażać
sobie lepszy świat”
Robert Fulghum
– „Każde dziecko w naszym przedszkolu jest radosne i bezpieczne.
Każde dziecko jest dla nas ważne!
Zrobimy wszystko, aby czuło się akceptowane, bezpieczne, oraz pomożemy mu poznać siebie, swoją rodzinę, stać się samodzielnym i otwartym na świat”
– „W przedszkolu stworzono warunki do optymalnego indywidualnego rozwoju każdego z naszych dzieci, zgodnego z jego potencjałem, w oparciu o szeroko rozumianą integrację.
Rodzice są cennymi partnerami współodpowiedzialnymi za efekty i jakość pracy przedszkola.
Nasze przedszkole efektywnie współpracuje z lokalnym środowiskiem, wykorzystując ich możliwości do realizacji założonych celów.
Każdy nasz wychowanek zgadza się ze stwierdzeniem:
„Moje przedszkole to mój drugi dom, bo stawia na mnie, na moje szczęśliwe dzieciństwo i na mój wszechstronny rozwój”.
MISJA
Propagujemy ideę szeroko rozumianej integracji:
„Integracja jest naszą wspólną szansą, szansą tworzenia świata bardziej pokojowego, mniej rywalizacyjnego i mającego więcej miłości”.
NASZA MISJA:
– Wprowadzamy treści pozwalające kształtować postawy prorodzinne, patriotyczne i obywatelskie
– Dbamy o bezpieczeństwo dziecka i przeprowadzamy w tym temacie cykle zajęć
– Wspomagamy rozwój i edukację dzieci poprzez organizowanie i prowadzenia zajęć dydaktycznych z zakresu: edukacji umysłowej, artystycznej, ruchowej oraz zabawę
– Współpracujemy z rodzicami, najbliższym środowiskiem, innymi przedszkolami, instytucjami usługowymi znajdującymi się na naszym osiedlu;
– Wprowadzamy innowacje pedagogiczne umożliwiające dzieciom nie tylko zapoznanie się z konkretną tematyką, ale dajemy szansę głębszego poznania i zrozumienia problemu w sposób będący dla dzieci atrakcją i urozmaiceniem zajęć;
– Kształtujemy czynności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne
– Przygotowujemy dzieci do życia wśród ludzi poprzez naukę pozytywnego myślenia, umiejętności pokonywania trudności i radzenia sobie z niepowodzeniami i ze stresem;
– Rozwijamy dziecięcą wyobraźnię, wrażliwość i aktywność twórczą poprzez zabawę oraz codzienne czytanie literatury dziecięcej, słuchanie muzyki, taniec, śpiew, oglądanie teatrzyków w TDK, wycieczki na wystawy plastyczne, koncerty;
– Przygotowujemy dzieci do podjęcia nauki w szkole, kształtujemy gotowość dziecka do nauki czytania i pisania
– Naszym atutem jest doświadczona kadra, stale doskonaląca się po to, by dobrze służyć dzieciom.
Jesteśmy przedszkolem:
- w którym dobro dziecka jest wartością najwyższą,
- zapewniającym każdemu dziecku indywidualny rozwój w poczuciu własnej wartości,
- dbającym o wszechstronny i harmonijny rozwój dziecka,
- otwartym na potrzeby dzieci i ich rodziców,
- przyjaznym rodzinie i bliskim młodemu człowiekowi, wspierającym rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej,
- gotowym współpracować ze środowiskiem lokalnym - samorządem miasta, ośrodkami kultury i kościołem lokalnym,
- stojącym na straży praw człowieka
MODEL ABSOLWENTA
Absolwent przedszkola na miarę swego wieku i potencjału rozwojowego jest:
Ciekawy świata, samodzielny, zaradny, co oznacza, że:
- często zadaje pytania chcąc zaspokoić swą ciekawość
- przejawia aktywność podejmując różne samodzielne zadania
- osiągnął optymalny dla swego potencjału rozwojowego poziom wiedzy, umiejętności, sprawności
Rozważny, odpowiedzialny, co oznacza, że:
- dba o swe zdrowie, higienę osobistą, wygląd
- stara się respektować własne prawa i obowiązki w grupie i w rodzinie
- pamięta, że jego prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych osób
- zdaje sobie sprawę z konsekwencji różnych zachowań własnych i innych osób
Uczciwy, prawdomówny, co oznacza, że:
- szanuje własność swoją i cudzą
- nie kłamie
Grzeczny, szanujący innych, co oznacza, że:
- zna i stosuje obowiązujące normy kulturalnego zachowania
- nie używa brzydkich słów szanuje innych ludzi, ich odmienność /np. niepełnosprawność/
KOMPETENCJE ABSOLWENTÓW PRZEDSZKOLA W ZAKRESIE DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ
Dojrzałość społeczna
- dobry poziom adaptacji
- zdolność do nawiązywania prawidłowych relacji społecznych
- samodzielność i aktywność
- przestrzeganie norm współżycia, koleżeńskość
Odporność emocjonalna
- zdolność do obdarzania uwagą i porozumiewania się w zrozumiały sposób /słuchają i wypowiadają się w różnych sytuacjach/
- umiejętność pokonywania trudności
- umiejętność znoszenia porażek i korygowania swego zachowania
- podejmowanie zadań na swoją miarę i realizowanie ich do końca
Motywacja do nauki
- rozbudzenie poznawcze, chęć do podjęcia nauki
- zdolność odczuwania satysfakcji z samodzielnego wykonania zadań oraz z własnych osiągnięć
- posiadanie wyobrażenia na temat obowiązków wynikających z roli ucznia
Opanowanie kluczowych umiejętności i sprawności decydujących o dojrzałości szkolnej dzieci w zakresie:
- autoprezentacji własnej osoby i umiejętności
- swobodnego wypowiadania się
- analizy i syntezy wyrazów
- percepcji wzrokowej
- znajomości liter
- umiejętności czytania
- sprawnego liczenia
- wykonywania prostych działań matematycznych
- sprawności graficznej
- sprawności ruchowej
UZASADNIENIE WYBORU KIERUNKU - WIZJI
- Potrzeba urozmaicania dotychczasowych form pracy z dzieckiem.
- Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego
- Wyniki rozmów przeprowadzonych wśród rodziców, pracowników przedszkola, organów wspomagających przedszkole.
- Integracja całej społeczności przedszkolnej.
- Aktywność rodziców w życiu przedszkola.
- Potrzeba współpracy z domem rodzinnym
Zatwierdzona na posiedzeniu
Rady Pedagogicznej
dn. 27.08.2009 r.
Druk