PRZYSTOSOWANIE PRZEDSZKOLA NA POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

PRZYSTOSOWANIE PRZEDSZKOLA NA POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Wychodząc na przeciw likwidacji barier społecznych w roku 2003 w naszym przedszkolu rozpoczęła działalność jedna grupa z dziećmi niepełnosprawnymi. Grupa powstała z inicjatywy rodziców, którym zależało na tym, by dzieci niepełnosprawne miały jak najszerszy kontakt ze swoimi rówieśnikami. Dzięki zaangażowaniu kilkorga rodziców dzieci niepełnosprawnych, a także pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tomaszowie Lubelskim, Burmistrza Miasta, dyrekcji i nauczycieli powstała potrzeba utworzenia grupy z dziećmi niepełnosprawnymi.

W roku 2013 uwzględniając prośbę rodziców dzieci niepełnosprawnych, Pana Wojciecha Żukowskiego Burmistrza Miasta utworzono dwie grupy integracyjne.

Dzieci do grupy integracyjnej przyjmowane są na podstawie orzeczeń wydawanych przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną. Nauczycielki prowadzą zajęcia w oparciu o treści z podstawy programowej i są organizowane tak, by były kształcące dla zdrowych dzieci i jednocześnie miały akcent reedukacyjny dla dzieci z trudnościami. Podczas codziennych zajęć, wspólnych zabaw i spacerów, posiłków - dzieci zdrowe dostrzegają i coraz lepiej rozumieją ograniczenia samodzielności kolegów. Odkrywają nie tylko trudności, ale i możliwości niepełnosprawnych, wiedzą kiedy potrzebna jest im pomoc, a kiedy doskonale dadzą sobie radę same.

Po kilku latach pracy możemy stwierdzić, iż dzieci niepełnosprawne dobrze przystosowały się do życia w grupie z dziećmi zdrowymi, radośnie i chętnie przychodzą do przedszkola. Widzimy, że stały się bardziej aktywne, mniej agresywne, bardziej skoncentrowane. Zaczęły reagować na polecenia, nawiązywać kontakt z nauczycielami i rówieśnikami.

Dla każdego dziecka niepełnosprawnego opracowywany jest IPET (Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny) zawierający program pracy indywidualnej specjalistów, którzy udzielają pomocy psychologiczno - pedagogicznej w naszej placówce. IPET tworzony jest na okres całego etapu edukacyjnego przedszkola przez zespół ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w skład którego wchodzą nauczyciel wychowania przedszkolnego i specjaliści pracujący z dzieckiem. IPET jest dostosowany do możliwości, potrzeb i zainteresowań dziecka. Weryfikowany i aktualizowany w miarę potrzeb.

W naszym przedszkolu każda grupa integracyjna liczy 20 dzieci w tym 3 dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym. W grupie pracuje dwóch nauczycieli po pedagogice przedszkolnej i nauczyciel wspomagający oraz pomoc nauczyciela. Dzieci przebywające w grupie integracyjnej realizują program wychowania przedszkolnego, zaś nauczyciel wspomagający- kwalifikacje oligofrenopedagog - dostosowuje treści edukacyjne do możliwości dziecka zgodnie z orzeczeniem o kształceniu specjalnym. Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczestnicy w zajęciach programowych z całą grupą przedszkolną oraz codziennie bierze udział w zajęciach specjalistycznych zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu.

W bieżącym roku szkolnym za zgodą organu prowadzącego w naszym przedszkolu powiększyła się oferta zajęć specjalistycznych dla dzieci objętych pomocą psychologiczno - pedagogiczną. Uwzględniając potrzeby dzieci niepełnosprawnych i zdrowych, w trosce o ich harmonijny rozwój w grupach integracyjnych zatrudnieni są:

– logopedzi - 14 godz.

– neurologopeda - 2 godz.

– nauczycielka zajęć korekcyjnych (koryguje wady postawy) - 5 godz.

– nauczyciel integracji sensorycznej SI - 2 godz.

– korekcyjno kompensacyjnej - 3 godz.

– rytmik - 1 godz.

– nauczyciel j. angielskiego - 1 godz.

Dzieci uczestniczą w nieodpłatnych zajęciach: logopedycznych, integracji sensoryczne SI, korekcyjno-kompensacyjnych, korygujących wady postawy, terapeutycznych, rytmiki, języka angielskiego.

W ramach środków na doskonalenie zawodowe nauczycielki podnoszą swoje kwalifikacje np. studia podyplomowe z logopedii (2 nauczycielki), praca z dzieckiem autystycznym (1 nauczycielka), oligofrenopedadgog (5 nauczycielek), warsztaty - „Diagnoza i terapia zaburzeń mowy na tle autyzmu metodą Dyna Lingua” Wrocław (2 nauczycielki, szkolenie - „Funkcjonowanie dziecka z autyzmem w szkole specjalnej”, kurs kwalifikacyjny - „Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacji uczniów autystycznych” itd.

Organ prowadzący wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska zgodnie z Uchwałą Rady Miasta Tomaszów Lubelski ustalił, że za dziecko niepełnosprawne posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający przy publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, nie pobiera się opłaty wykraczającej poza podstawę programową wychowania przedszkolnego.

W latach 2009/2015 do przedszkola uczęszczało 20 dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym dzieci: autystyczne, słabosłyszące, niepełnosprawni ruchowo, niepełnosprawne intelektualnie w  topniu umiarkowanym i lekkim.

W naszej placówce dzieci zdrowe i niepełnosprawne poprzez wspólne zabawy, zajęcia, imprezy i wycieczki uczą się w sposób naturalny oraz spontaniczny wzajemnej tolerancji, wyrozumiałości, szacunku, troski, odpowiedzialności, wsparcia i empatii, np.

– przeprowadzono cykle zajęć w każdej grupie „Ja i mój niepełnosprawny kolega” mających na celu integrację dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych jako formę pomocy i wsparcia dla rodzin i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Podsumowaniem były wspólne zabawy z konkursami dzieci i ich rodziców.

– organizowano uroczystości o charakterze środowiskowym np. część artystyczna w TDK „Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę” - zapraszano rodziców, władze oświatowe, samorządowe i kościelne.

– grupa integracyjna co roku reprezentuje placówkę w obchodach "Dni Godności" biorąc udział w przemarszu ulicami miasta.

– od wielu lat w ramach współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno Wychowawczym dzieci przygotowywały część artystyczna w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”.

– w celu pokazania innym nauczycielom pracy z dziećmi w grupie integracyjnej zorganizowano zajęcie dla chętnych nauczycieli z powiatu z udziałem doradcy metodycznego i Burmistrza Miasta Tomaszowa Lubelskiego.

– prowadzono zajęcia o wybranym profilu za zgodą rodziców np. „Mali badacze” - doświadczenia i eksperymenty

– systematycznie organizowane są zajęcia otwarte dla chętnych rodziców w celu pokazania codziennej pracy w grupie integracyjnej

– dzieci przedszkolne systematycznie odwiedzają klasy integracyjne ze Szkoły Podstawowej nr 3 - przygotowują uroczystości np. jasełka, uczestniczą we wspólnych lekcjach itd.

Przez wiele lat podczas przeprowadzanych remontów, adaptacji, modernizacji w budynku w miarę możliwości likwidowane były bariery architektoniczne, utrudniające poruszanie się szczególnie dzieciom niepełnosprawnym ich niepełnosprawnym rodzicom.

W ramach likwidacji barier architektonicznych:

– wykonano remont łazienki dla dzieci niepełnosprawnych w ramach „Programu wyrównywania różnic między regionami - obszar B”. Wartość inwestycji wyniosła 35 912.54 zł/brutto. Dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "PFRON" w kosztach projektu wynosi 60 %. Projekt polegał na przebudowie pomieszczeń sanitarnych z przystosowaniem dla dzieci niepełnosprawnych przy sali zajęć z grupą integracyjną (poprzez wymurowanie ścianki ceglanej umożliwiającej zainstalowanie uchwytów, montaż kabin ustępowych z drzwiami, montaż misek ustępowych o zmniejszonych wymiarach, montaż umywalki na wysokości dostosowanej do wzrostu dzieci, montaż uchwytów przy umywalce, poszerzenie i montaż drzwi wewnętrznych do sali i węzła sanitarnego o szerokości 90 cm). Celem przedsięwzięcia było stworzenie warunków do integracji i aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym najmłodszych oraz ułatwienie kontaktów z otoczeniem i zapobieganie izolacji społecznej.

– wymieniono drzwi wejściowe, dostosowując je do potrzeb dzieci na wózkach,

– wymieniono nawierzchnię podłóg na antypoślizgową (terakota),

– przygotowano pokoje terapeutyczne do pracy z dzieckiem,

– przedszkole systematycznie wzbogaca bazę dydaktyczną do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym np. zakup tabletu dla dziecka autystycznego, komputerów, programu logopedycznego, trampolinę, pomocy specjalistycznych stosownie do potrzeb dziecka wskazanych w orzeczeniu o kształceniu specjalnym itd.

– zakupiono urządzenie Dominikana na plac zabaw w celu kształcenia motoryki dużej,

– zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 2011 r. w sprawie lokali obwodowych komisji wyborczych do potrzeb wyborów niepełnosprawnych, budynek przy ul. Chocimskiej 17 został dostosowany do wyborców niepełnosprawnych.

– w roku bieżącym wybudowano pochylnię dla osób niepełnosprawnych. Środki pozyskano od organu prowadzącego - 19 082.86 zł/brutto. Dzięki nowemu podjazdowi dzieci i osoby dorosłe niepełnosprawne będą mogły swobodnie wejść do przedszkola.

Podziękowania kieruję do wszystkich osób, które aktywnie czynem i radą wspierały przeprowadzony remont pochylni dla osób niepełnosprawnych, tj.
Panu Wojciechowi Żukowskiemu Burmistrzowi Miasta Tomaszów Lubelski
Panu Marcinowi Zielińskiemu Naczelnikowi Wydziału Inwestycji i Rozwoju
Panu Andrzejowi Sigłowa Podinspektorowi ds. inwestycji Wydziału Inwestycji i Rozwoju.

„Jeden z najgłębszych sekretów życia polega na tym,
że tylko to wszystko, co robimy dla innych,
jest tym, co naprawdę warto robić”
/Carroll Lewis/

Maria Piasecka



Druk