Opracowania

Jak pomóc swojemu dziecku Jak pomóc swojemu dziecku – opracowały: M. Koperwas, M. Czapla
Logopedyczne materiały dla rodziców Logopedyczne materiały dla rodziców – opracowała Małgorzata Sidorowicz
„W domu i w przedszkolu” - poradnik współpracy z rodzicami „W domu i w przedszkolu” - poradnik współpracy z rodzicami – opracowała Elżbieta Żywiec
„Przedszkolaki wiedzą jak dbać o przyrodę” – mini poradnik dla rodziców „Przedszkolaki wiedzą jak dbać o przyrodę” – mini poradnik dla rodziców - Małgorzata Czapla, Magdalena Zielińska
Skarbczyk logopedyczny Skarbczyk logopedyczny - Nr 4 - maj 2017 rok - Magdalena Borek
Skarbczyk logopedyczny Skarbczyk logopedyczny - Nr 3 - styczeń 2017 rok - Magdalena Borek
Skarbczyk logopedyczny Skarbczyk logopedyczny - Nr 2 - maj 2016 rok - Magdalena Borek
Bezpieczne dziecko w sieci Dla rodziców – Bezpieczne dziecko w sieci - Monika Koperwas
Sensoplastyka© - plastyka sensoryczna dla dzieci od 0 do 100 lat Sensoplastyka© - plastyka sensoryczna dla dzieci od 0 do 100 lat - Magdalena Zielińska, Monika Koperwas
Rozwój emocjonalny u dzieci w wieku przedszkolnym Rozwój emocjonalny u dzieci w wieku przedszkolnym - Elżbieta Żywiec
Skarbczyk logopedyczny - Nr 1 - styczeń 2016 rok Skarbczyk logopedyczny - Nr 1 - styczeń 2016 rok - Magdalena Borek
Elementy edukacji daltońskiej Elementy edukacji daltońskiej - Magdalena Zielińska - szkolenieowa rada pedagogiczna
Teoria Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera Teoria Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera - Monika Koperwas - szkolenieowa rada pedagogiczna
12. edycja Święta Drzewa pod hasłem „Drzewo Wolności” 12. edycja Święta Drzewa pod hasłem „Drzewo Wolności” - Monika Koperwas
Co to jest przedszkole integracyjne? Co to jest przedszkole integracyjne? - Maria Piasecka
Wymierne efekty dobrej współpracy przedszkola z rodzicami Wymierne efekty dobrej współpracy przedszkola z rodzicami - Maria Piasecka
Rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym Rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym
Czytelnictwo wydawnictw regionalnych, literackich, historycznych i krajoznawczych w ramach samokształcenia Czytelnictwo wydawnictw regionalnych, literackich, historycznych i krajoznawczych w ramach samokształcenia - Magda Borek
„Moje pierwsze dni w przedszkolu...” - Dobre rady dla mamuś „Moje pierwsze dni w przedszkolu...” - Dobre rady dla mamuś - Maria Piasecka
Motywowanie dziecka do pracy Motywowanie dziecka do pracy
Metody twórcze pracy z dziećmi Metody twórcze pracy z dziećmi - opracowała Maria Chudyk
„Dlaczego dziecko kłamie?” Seminariun rodziców i nauczycieli „Dlaczego dziecko kłamie?” - opracowała Maria Piasecka
„O prawach dziecka i rodzica w przedszkolu” „O prawach dziecka i rodzica w przedszkolu” - opracowała Maria Piasecka
Współpraca przedszkola z rodzicami Współpraca przedszkola z rodzicamiZanim dziecko pójdzie do przedszkola...” - opracowała Maria Piasecka


PROGRAM „MŁODZI EKOLODZY”

PROGRAM „MŁODZI EKOLODZY”

     Jednym z zadań pracy wychowawczo - dydaktycznej naszego przedszkola jest rozwijanie u dzieci postaw proekologicznych. W bieżącym roku szkolnym realizowany jest projekt edukacji ekologicznej ,, MŁODZI EKOLODZY" współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie oraz Urzędu Miasta w Tomaszowie Lubelskim.


„EKO-MIASTO TOMASZÓW LUBELSKI”

SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z REALIZACJI PROGRAMU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ
„EKO-MIASTO TOMASZÓW LUBELSKI”
REALIZOWANY W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 1 W TOMASZOWIE LUBELSKIM

DOFINANSOWANY PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W LUBLINIE

„Większa mądrość znajduje się w przyrodzie niż w książkach.”
Bernard Clairvaux

I. Część informacyjna

Nazwa przedszkola - Przedszkole Samorządowe Nr 1 w Tomaszowie Lubelskim

Adres przedszkola - ul. Chocimska 17, 22-600 Tomaszów Lub.

Liczba dzieci zaangażowanych w realizację programu - 255

Liczba nauczycieli realizujących program - 20

Każdy człowiek, zarówno dziecko jak i dorosły, powinien zdawać sobie sprawę z faktu jak wielkie znaczenie dla życia na ziemi ma czyste środowisko przyrodnicze i jakie są skutki jego zanieczyszczeń. W naszej placówce od kilku lat zajmujemy się tematyka ekologiczną. Świadczy o tym fakt, że pracujemy na własnych programach i projektach autorskich związanych z ekologią. Do współpracy włączamy również środowisko lokalne przez uczestnictwo w organizowanych przez nas różnych formach działań . Między innymi "Piknikach ekologicznych", wycieczkach w celu bezpośredniego obcowania z przyrodą, konkursach plastycznych o tematyce ekologicznej.

CELE PROJEKTU:

Edukacja ekologiczna wśród dzieci na temat wspólnej wizji świata oraz:

– krytycznej analizy relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska,

– podejmowanie działań ekologicznych w codziennym życiu i w najbliższym otoczeniu,

– kształtowanie odpowiedzialności za stan środowiska,

– przestrzeganie zasad ładu i porządku w miejscach publicznych,

– ukazanie, że treści ekologiczne powinny być realizowane już od przedszkola

1. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

2. Podejmowanie decyzji planowania, dzielenia się w grupie rolami i zadaniami.

3. Przewidywanie trudności w realizacji projektu, radzenia sobie z nimi, prowadzenia pracy badawczej, obserwacji, wyciągania wniosków.

4. Kształtowanie postawy proekologicznej.

5. Kształtowanie umiejętności dostrzegania degradacji środowiska na przykładzie środowiska lokalnego.

6. Upowszechnianie informacji na temat konieczności segregacji odpadów mieszkańców.



PROGRAM EKOLOGICZNY „ŻYJĘ W ZGODZIE ZE SOBĄ I OTOCZENIEM”

SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z REALIZACJI PROGRAMU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ NR 283/2007/D/EE Z DNIA 12.09.2007 ROKU DOFINANSOWANIE PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA - ZADANIA: PROGRAM EKOLOGICZNY „ŻYJĘ W ZGODZIE ZE SOBĄ I OTOCZENIEM” REALIZOWANY W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 1 W TOMASZOWIE LUBELSKIM

„Większa mądrość znajduje się w przyrodzie niż w książkach.”
Bernard Clairvaux

I. Część informacyjna
Nazwa przedszkola - Przedszkole Samorządowe Nr 1 w Tomaszowie Lubelskim
Adres przedszkola - ul.Chocimska 17, 22-600 Tomaszów Lub.
Liczba dzieci zaangażowanych w realizację programu - 295
Liczba nauczycieli realizujących program - 23



„MALI EKOLODZY Z JEDYNKI”

ARTYKUŁ „MALI EKOLODZY Z JEDYNKI”

     W poprzednim artykule zamieszczonym w Tygodniku Tomaszowskim pt. „Mali ekolodzy”, mieszkańcy naszego miasta zostali poinformowani o realizowanym w naszym przedszkolu programie ekologicznym. Pragniemy uzupełnić artykuł o bardziej szczegółowe informacje. Otóż program został opracowany przez nauczycielki z naszej placówki, a jego tytuł brzmi „Żyj w zgodzie ze sobą i otoczeniem”.
     W ramach jego realizacji przeprowadzono konkurs fotograficzny dla dzieci i rodziców pt. „Roztoczańskie okazy przyrody”. Chętni rodzice przynosili zdjęcia wykonane w różnych zakątkach naszej pięknej roztoczańskiej ziemi. Nauczycielki zaś wykonały piękne zielniki, które wraz ze zdjęciami zostały udostępnione do oglądania wszystkim osobom odwiedzającym naszą placówkę.
 



Druk