WKRÓTCE WIELKANOC

SCENARIUSZ ZAJĘĆ POPOŁUDNIOWYCH
RODZICÓW I DZIECI Z GR. X

PROWADZĄCA: Renata Trynda

DATA: 03-04-2012 r.

TEMAT: WKRÓTCE WIELKANOC

CEL GŁÓWNY: zintegrowanie grupy, odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

CEE SZCZEGÓŁOWE: rozwijanie wyobraźni twórczej, pomysłowości oraz umiejętności wykazania ich w różnych formach ekspresji

  • kultywowanie tradycji związanych z obchodzeniem Świąt Wielkanocnych
  • współdziałanie podczas zabaw i tańców integracyjnych

METODY: aktywizujące

FORMY: indywidualna, grupowa, w parach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: płyty z nagraniami, szablony jajek papierowych, pisanka, chusta Klanzy, koszyczek z zagadkami, materiały plastyczne

PRZEBIEG:

1. Wesołe powitanie
Dzieci i rodzice poruszają się rytmicznie przy muzyce. Gdy muzyka milknie witają się różnymi częściami ciała: kolanami, dłońmi, łokciami itp.

2. Zabawa „Jajeczko”
Dzieci i rodzice siedzą w kole. Osoba trzymająca jajeczko mówi: „To jest jajeczko, ja mam na imię......, jajeczko daję tobie”. I tak po kolei aż jajeczko zatoczy krąg.

3. Rebus literowy „Szukamy jajek”.
W sali ukryte są z papieru kolorowe jajka. Zadaniem dzieci rodziców jest odnajdywanie w sali ukrytych jajek i przyczepianie ich na tablicy, na której są już jajka takiej samej wielkości i koloru. Na ukrytych jajka są litery, które utworzą napis WIELKANOC.

4. Zabawa „Ciasto”

5. Zagadki wielkanocne.
Uczestnicy zabawy przy dźwiękach muzyki podają sobie pisankę. Gdy muzyka umilknie osoba, która jest w posiadaniu pisanki losuje z koszyka zagadkę. Po odgadnięciu zagadki pisanka dalej krąży po kole.

6. Zabawa z chustą Klanzy „Sałatka owocowa”
Uczestnicy trzymają chustę za uchwyty. Podzieleni są na cztery, pięć rodzajów owoców np. gruszki, jabłka, banany, śliwki, kiwi itp. Grupa wachluje chustą. Gdy jest ona wysoko prowadząca wymienia nazwy owoców, a osoby należące do tych rodzajów przebiegają pod nią zmieniając się miejscami i łapią inne uchwyty.

7. Zabawa „Nie stłucz jajek”
Uczestnicy zabawy stoją, w kole i podają sobie miskę z dwoma jajkami. Należy miskę podawać w taki sposób, aby nie stłuc jajka.

8. Zabawa „Zwierzątka wielkanocne”
Baranki - naśladowanie baranków be,be
Zajączki - kicanie w różnych kierunkach
Kurczaki - pi, pi, pi - naśladowanie kurcząt
Jajko - siad po turecku.

9. Ozdoby wielkanocne
Dzieci z rodzicami wykonują wspólne ozdoby świąteczne: koszyczki, palmę, pisankę itp.

10. Śpiewanie piosenki „Święta, święta biją dzwony”

11. Zakończenie zajęć
Każdy uczestnik dostaje małe, papierowe jajeczko, na którym rysuje wesołą lub smutną minkę (czy zajęcia się podobały).

Relacja fotograficzna z przebiegu zajęć

Druk