„Mamo, tato pobaw się ze mną”

SCENARIUSZ ZAJĘĆ POPOŁUDNIOWYCH
Z RODZICAMI I DZIEĆMI Z GR VI

PROWADZĄCA: Renata Trynda

DATA: 20-05-2010 r.

TEMAT: „Mamo, tato pobaw się ze mną”

CEL GŁÓWNY: zintegrowanie grupy, budzenie wzajemnego zaufania.

CEE SZCZEGÓŁOWE: zachęcanie wszystkich do wspólnej zabawy

  • stworzenie atmosfery radości i zadowolenia
  • rozwijanie wyczucia płynności ruchów w rytmie słuchanej muzyki
  • rozwijanie inwencji twórczej dzieci i rodziców.

METODY: aktywizujące

FORMY: zbiorowa, w parach, w zespołach.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: nagrania utworów, gazety, butelki plastikowe, guziki, kartony, kredki, taśma samoprzylepna, dwustronna.

PRZEBIEG:

1. Powitanie przez nauczycielkę.
Rodzice i dzieci ustawione w dużym kole. Nauczycielka wita zebranych mówiąc: „Witam wszystkich, którzy mają dobry humor..., lubią czekoladę..., lubią lody..., kochają swoich rodziców..., lubią robić psikusy innym...”. Wszyscy którzy czują się powitani przechodzą na drugą stronę koła.

2. Powitanie wszystkich uczestników przy utworze „Słoneczny taniec” Rodzice i dzieci chodzą rytmicznie w różnych kierunkach i witają się z napotkanymi osobami podając sobie rękę i mówiąc „cześć”. Podczas przerwy w muzyce nauczycielka zmienia rodzaj powitania np. witamy się prawym łokciem, lewym kolanem, plecami itp.

3. Taniec z gazetą w parach: rodzic-dziecko
Rodzic i dziecko trzyma gazetę za rogi i tańczy rytmicznie przy muzyce, tak aby nie podrzeć gazety. Po chwili uczestnicy tańczą w parach na gazecie, tak aby z niej nie spaść. Kolejnym utrudnieniem jest taniec w parach na gazecie złożonej na pół. Wygrywają pary, które utrzymują się na gazecie do czasu trwania utworu.

4. Gazetowa orkiestra. Polka Trisch-trasch J. Strauss.
Uczestnicy (rodzice i dzieci) ustawieni w 4 grupach, każdy otrzymuje stronę gazety.
1 gr. 2 udarcie gazety
2 gr. 3 uderzenia palcem o gazetę
3 gr. 2 lub 6 tupnięć na gazecie
4 gr. 2 ugniatanie gazety
Na koniec utworu wszyscy zgniatają gazetę w kulkę.

5. „Walka na papierowe kule”
Uczestnicy podzieleni na dwie równoliczne drużyny, rzucają w przeciwników papierowymi kulami do czasu gdy gra muzyka. Wygrywa drużyna, która posiada więcej papierowych kul.

6. Czyngischan koniki-gra na butelkach plastikowych.
Uczestnicy siedzą na dywanie, w ręku trzymają dwie butelki plastikowe. 8 uderzeń spodami butelek i okrzyk „hu, ha, hu, ha” - podnoszenie na przemian rąk, skłony do przodu-zwijany lejce i parskanie - wyrzut rak i nóg do góry - konik staje dęba, rozglądamy się w lewo, w prawo, naciągamy łuk, i strzał prawą rękę do góry z pszyy...

7.  „Taniec z guzikami”
Każdy uczestnik wybiera sobie jeden guzik, który będzie spełniał różne role w zabawie np. bukietu kwiatów, plecaka, pięknego kapelusza itp. Uczestnicy tańczą przy muzyce z „bukietem kwiatów”, z ciężkim plecakiem (guzik położony na plecach) z kapeluszem (guzik na głowie). Zabawa kończy się tańcem z guzikiem - jako partnerem do tańca.

8. Gdzie schowaliśmy guzik?
Uczestnicy podzieleni na dwie grupy. Jedna z grup wychodzi za drzwi a druga grupa chowa w sali 5 guzików. Grupa szukająca wraca do sali i w czasie określonym przez nauczycielkę szuka guzików. Następnie role się zmieniają. Wygrywa grupa, która odnalazła więcej guzików.

9. Praca plastyczne w parach.
Rodzic - dziecko wykonuje pracę plastyczną wykorzystując w niej (guziki przyklejone taśmą bezbarwną) np. jako koła, środki kwiatków, buzie itp. Pozostałe elementy pracy należy dorysować kredkami wg. inwencji.

10. Śpiewanie piosenki „Ciągle pada”
Na zakończenie spotkania uczestnicy skupieni w dużym kole i śpiewają piosenkę „Ciągle pada”.

Relacja fotograficzna z przebiegu zajęć

Druk