Pocztówka z Afryki

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA 6-LETNICH

TEMAT KOMPLEKSOWY: Egzotyczny świat

TEMAT DNIA: Pocztówka z Afryki

PROWADZĄCA: RENATA DETKO

DATA: 10.02.2010 r.

GRUPA: VI

PRAWO DZIECKA DO AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ

PODSTAWA PROGRAMOWA: 14-3 , 14-6, 13-1, 8-2

TREŚCI PROGRAMOWE:

  • nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją, poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych,
  • rozpoznawanie liter, czytanie wyrazów,
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
  • posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym,
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych - pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali.

CELE OPERACYJNE:

Dziecko:

  • zna i nazywa rasę - murzyn, określa zamieszkanie tej rasy, warunki klimatyczne, zna wybrane zwierzęta egzotyczne zamieszkujące Afrykę
  • rozpoznaje litery, czyta wyrazy,
  • uczestniczy w zabawach rytmicznych, ruchowych i pląsach przy muzyce,
  • posługuje się liczbami w aspekcie kardynalnym,
  • kreśli w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linie będące elementami liter,

METODY:

  • podająca
  • poglądowa
  • praktycznego działania
  • aktywizująca

FORMY PRACY:

  • indywidualna,
  • zespołowa
  • zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • płyta z utworami „Tumba, tumba”, „A rim szim szim”, „Dżungla” i „Odgłosy dżungli”,
  • krzyżówka ze zdjęciami,
  • kolorowe zdjęcia mieszkańców Afryki, afrykańskich zwierząt i roślin,
  • po 7 liczmanów- zwierząt dla każdego dziecka,
  • maska afrykańska,
  • instrument afrykański - bębenek „tamtam”
  • karta pracy „Połącz obrazek z właściwym podpisem, pokoloruj zwierzęta egzotyczne żyjące w Afryce”.
  • owoce do degustacji - ananas, banan, orzeszki ziemne,
  • puzzle będące obrazkami zwierząt,
  • kontury różnych afrykańskich masek do ozdobienia,
  • mapa świata,
  • globus,
  • chusta z „Klanzy”

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Przywitanie się przy piosence.

„Witam was„

„Witam was, witam was, na zabawę już czas”, witam wszystkie dzieci, które:

  • mają dobry humor - dzieci przechodzą na drugą stronę koła, w którym stoją

  • mają spódniczki
  • mają spodnie
  • lubią się bawić
  • lubią śpiewać piosenki
  • są grzeczne
  • nie lubią jak ktoś im przeszkadza w zabawie
  • nie lubią jak ktoś je przezywa
  • witam wszystkich.

2. Wspólne rozwiązywanie krzyżówki ze zdjęciami różnych przedmiotów, zwierząt roślin, z hasłem: „Afryka”. Wszystkie dzieci podają nazwy przedmiotów z krzyżówki, wspólnie dokonujemy analizy słuchowej wyrazów. Chętne dzieci wpisują wyrazy do krzyżówki

3. Zabawa ruchowa „Podróż balonem do Afryki” - kilkoro dzieci trzyma brzegi chusty klanzowej. Pozostałe dzieci wchodzą pod chustę. Nauczycielka włącza muzykę z odgłosami z dżungli. Gdy muzyka milknie, dzieci wychodzą „z balonu” i oglądają świat. Gdy słychać z magnetofonu odgłosy dżungli, wszystkie dzieci są pod chustą. Całość powtarzamy aż muzyka się skończy.

4. „Życie w Afryce” - słuchanie opowiadania nauczycielki o życiu w Afryce ilustrowanego mapą, globusem, zdjęciami mieszkańców, klimatu, oraz zgromadzonymi afrykańskimi przedmiotami. Odczytywanie wyrazów będącymi nazwami pokazywanych zdjęć.

5. „Jakie zwierzęta żyją w Afryce - w dżungli, na sawannie, na pustyni? - układanie w zespołach puzzli będących obrazkami przedstawiającymi afrykańskie zwierzęta.

6. Taniec integracyjny przy piosence „Tumba tumba”

7. Indywidualne wykonanie karty pracy „Połącz obrazek z właściwym podpisem, pokoloruj zwierzęta egzotyczne żyjące w Afryce”.

8. Zabawa matematyczna „Hen w Afryce”. Każde dziecko otrzymuje sylwety siedmiu zwierząt afrykańskich. Podczas opowiadania nauczycielki, dzieci dokładają zwierzęta, liczą je, zabierają, i liczą.
„Hen w Afryce rzeka Nil, w niej krokodyl mały żył, poszedł na sawannę i spotkał kolegę lwa. Poszli dalej, zobaczyli tygrysa i zawołali go. Ile zwierząt idzie? Dołączyła do nich zebra i przybiegła antylopa. Zobaczyli także słonia.
W dalszą drogę szło już ...ile zwierząt? Doszli do dżungli, zawołali małpkę. Ile zwierząt jest na spacerze? Wspólnie pobawili się w afrykańskie zabawy zwierząt, ale zbliżał się wieczór i na każde zwierzątko czekała w domu jego mama. Postanowili się rozstać. Małpka pobiegła do dżungli, słoń odszedł powoli i dostojnie. Ile zwierząt jest teraz? Antylopa pobiegła do swoich krewnych, ile zwierząt bawi się teraz? Zebrę zawoła mama, i tygrysek poszedł za nią. Ile zwierząt jeszcze zostało? Lwa zawołał tato i krokodylek też wrócił nad Nil. Ile jest teraz zwierząt?”

9. Zabawa przy piosence „Dżungla” - ilustrowanie piosenki ruchem.

10. Słuchanie opowiadania nauczycielki o afrykańskich maskach. Oglądanie przez dzieci różnych zdjęć masek i maski przyniesionej przez nauczycielkę
     „Maski to bardzo często wizerunki przodków, duchowe wcielenia ludzi lub zwierząt. Za ich pośrednictwem można się kontaktować z bóstwem i prosić o przychylność, obfite plony, zdrowie, bogactwo i inne łaski.
Maski towarzyszą Afrykanom w najważniejszych momentach ich życia. Tańcząc w maskach przy dźwiękach bębnów świętują oni narodziny dzieci, żegnają swoich zmarłych, dziękują za obfite plony, czy też proszą o deszcz...”

11. Wypełnianie konturów masek znakami liniowymi, literopodobnymi, przy użyciu mazaków, długopisów, cienkopisów i kredek.

12. Zabawa podsumowująca zajęcia &@8222;Afryka&@8221;. Na dywanie leżą zdjęcia dzieci z różnych stron świata, różnych owoców, warzyw, elementów krajobrazu.
Przy dźwiękach utworu &@8222;A rim, szim, szim&@8221; dzieci mają za zadanie ustawienie się w pobliżu obrazka związanego z Afryką. Nauczycielka opowiada z pauzami w czasie których dzieci wybierają odpowiedni obrazek:
&@8222;Byliśmy dziś na wycieczce w Afryce. Spotkaliśmy murzynka, afrykańskie zwierzęta..., Byliśmy na sawannie, na pustyni i w dżungli... Widzieliśmy tamtam, maski, a teraz zapraszam was na afrykański poczęstunek&@8221;

13. „Afrykański poczęstunek„ - oglądanie i smakowanie afrykańskich owoców - banana, ananasa, orzeszków ziemnych.

Refacja fotograficzna z przebiegu zajęć

Druk