SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA 6-LETNICH
TEMAT KOMPLEKSOWY: Egzotyczny świat
TEMAT DNIA: Pocztówka z Afryki
PROWADZĄCA: RENATA DETKO
DATA: 10.02.2010 r.
GRUPA: VI
PRAWO DZIECKA DO AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ
PODSTAWA PROGRAMOWA: 14-3 , 14-6, 13-1, 8-2
TREŚCI PROGRAMOWE:
- nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją, poznawanie wybranych przedstawicieli zwierząt egzotycznych,
- rozpoznawanie liter, czytanie wyrazów,
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce,
- posługiwanie się liczbami w aspekcie kardynalnym,
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych - pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- zna i nazywa rasę - murzyn, określa zamieszkanie tej rasy, warunki klimatyczne, zna wybrane zwierzęta egzotyczne zamieszkujące Afrykę
- rozpoznaje litery, czyta wyrazy,
- uczestniczy w zabawach rytmicznych, ruchowych i pląsach przy muzyce,
- posługuje się liczbami w aspekcie kardynalnym,
- kreśli w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linie będące elementami liter,
METODY:
- podająca
- poglądowa
- praktycznego działania
- aktywizująca
FORMY PRACY:
- indywidualna,
- zespołowa
- zbiorowa.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- płyta z utworami „Tumba, tumba”, „A rim szim szim”, „Dżungla” i „Odgłosy dżungli”,
- krzyżówka ze zdjęciami,
- kolorowe zdjęcia mieszkańców Afryki, afrykańskich zwierząt i roślin,
- po 7 liczmanów- zwierząt dla każdego dziecka,
- maska afrykańska,
- instrument afrykański - bębenek „tamtam”
- karta pracy „Połącz obrazek z właściwym podpisem, pokoloruj zwierzęta egzotyczne żyjące w Afryce”.
- owoce do degustacji - ananas, banan, orzeszki ziemne,
- puzzle będące obrazkami zwierząt,
- kontury różnych afrykańskich masek do ozdobienia,
- mapa świata,
- globus,
- chusta z „Klanzy”
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Przywitanie się przy piosence.
„Witam was„
„Witam was, witam was, na zabawę już czas”, witam wszystkie dzieci, które:
- mają dobry humor - dzieci przechodzą na drugą stronę koła, w którym stoją
- mają spódniczki
- mają spodnie
- lubią się bawić
- lubią śpiewać piosenki
- są grzeczne
- nie lubią jak ktoś im przeszkadza w zabawie
- nie lubią jak ktoś je przezywa
- witam wszystkich.
2. Wspólne rozwiązywanie krzyżówki ze zdjęciami różnych przedmiotów, zwierząt roślin, z hasłem: „Afryka”. Wszystkie dzieci podają nazwy przedmiotów z krzyżówki, wspólnie dokonujemy analizy słuchowej wyrazów. Chętne dzieci wpisują wyrazy do krzyżówki
3. Zabawa ruchowa „Podróż balonem do Afryki” - kilkoro dzieci trzyma brzegi chusty klanzowej. Pozostałe dzieci wchodzą pod chustę. Nauczycielka włącza muzykę z odgłosami z dżungli. Gdy muzyka milknie, dzieci wychodzą „z balonu” i oglądają świat. Gdy słychać z magnetofonu odgłosy dżungli, wszystkie dzieci są pod chustą. Całość powtarzamy aż muzyka się skończy.
4. „Życie w Afryce” - słuchanie opowiadania nauczycielki o życiu w Afryce ilustrowanego mapą, globusem, zdjęciami mieszkańców, klimatu, oraz zgromadzonymi afrykańskimi przedmiotami. Odczytywanie wyrazów będącymi nazwami pokazywanych zdjęć.
5. „Jakie zwierzęta żyją w Afryce - w dżungli, na sawannie, na pustyni? - układanie w zespołach puzzli będących obrazkami przedstawiającymi afrykańskie zwierzęta.
6. Taniec integracyjny przy piosence „Tumba tumba”
7. Indywidualne wykonanie karty pracy „Połącz obrazek z właściwym podpisem, pokoloruj zwierzęta egzotyczne żyjące w Afryce”.
8. Zabawa matematyczna „Hen w Afryce”. Każde dziecko otrzymuje sylwety siedmiu zwierząt afrykańskich. Podczas opowiadania nauczycielki, dzieci dokładają zwierzęta, liczą je, zabierają, i liczą.
„Hen w Afryce rzeka Nil, w niej krokodyl mały żył, poszedł na sawannę i spotkał kolegę lwa. Poszli dalej, zobaczyli tygrysa i zawołali go. Ile zwierząt idzie? Dołączyła do nich zebra i przybiegła antylopa. Zobaczyli także słonia.
W dalszą drogę szło już ...ile zwierząt? Doszli do dżungli, zawołali małpkę. Ile zwierząt jest na spacerze? Wspólnie pobawili się w afrykańskie zabawy zwierząt, ale zbliżał się wieczór i na każde zwierzątko czekała w domu jego mama. Postanowili się rozstać. Małpka pobiegła do dżungli, słoń odszedł powoli i dostojnie. Ile zwierząt jest teraz? Antylopa pobiegła do swoich krewnych, ile zwierząt bawi się teraz? Zebrę zawoła mama, i tygrysek poszedł za nią. Ile zwierząt jeszcze zostało? Lwa zawołał tato i krokodylek też wrócił nad Nil. Ile jest teraz zwierząt?”
9. Zabawa przy piosence „Dżungla” - ilustrowanie piosenki ruchem.
10. Słuchanie opowiadania nauczycielki o afrykańskich maskach. Oglądanie przez dzieci różnych zdjęć masek i maski przyniesionej przez nauczycielkę
„Maski to bardzo często wizerunki przodków, duchowe wcielenia ludzi lub zwierząt. Za ich pośrednictwem można się kontaktować z bóstwem i prosić o przychylność, obfite plony, zdrowie, bogactwo i inne łaski.
Maski towarzyszą Afrykanom w najważniejszych momentach ich życia. Tańcząc w maskach przy dźwiękach bębnów świętują oni narodziny dzieci, żegnają swoich zmarłych, dziękują za obfite plony, czy też proszą o deszcz...”
11. Wypełnianie konturów masek znakami liniowymi, literopodobnymi, przy użyciu mazaków, długopisów, cienkopisów i kredek.
12. Zabawa podsumowująca zajęcia &@8222;Afryka&@8221;. Na dywanie leżą zdjęcia dzieci z różnych stron świata, różnych owoców, warzyw, elementów krajobrazu.
Przy dźwiękach utworu &@8222;A rim, szim, szim&@8221; dzieci mają za zadanie ustawienie się w pobliżu obrazka związanego z Afryką. Nauczycielka opowiada z pauzami w czasie których dzieci wybierają odpowiedni obrazek:
&@8222;Byliśmy dziś na wycieczce w Afryce. Spotkaliśmy murzynka, afrykańskie zwierzęta..., Byliśmy na sawannie, na pustyni i w dżungli... Widzieliśmy tamtam, maski, a teraz zapraszam was na afrykański poczęstunek&@8221;
13. „Afrykański poczęstunek„ - oglądanie i smakowanie afrykańskich owoców - banana, ananasa, orzeszków ziemnych.
Refacja fotograficzna z przebiegu zajęć
Druk
|