SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA 5-LETNICH

TEMAT KOMPLEKSOWY: W KRAINIE BAŚNI

TEMAT DNIA: BAJKOLANDIA

PROWADZĄCA: RENATA DETKO

DATA: 20.02.2009 r.

GRUPA: VI

PRAWO DZIECKA DO AKTYWNOŚCI TWÓRCZEJ

PODSTAWA PROGRAMOWA: II 9, III 10, IV2

TREŚCI PROGRAMOWE:

• udział w zabawach ruchowych ze śpiewem,

• poznawanie różnorodnych utworów o wartościach: wychowawczych, poznawczych, kształcących; wyodrębnianie głównej postaci utworu,

• szybkie reagowanie na sygnały umowne,

• posługiwanie się liczebnikami głównymi do sześciu, określanie liczby elementów liczebnikiem,

• próby wykonywania prac plastycznych w małych zespołach (pomoc nauczyciela przy podziale zadań wśród dzieci i zorganizowaniu warsztatu pracy).

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:

• bierze czynny udział w zabawie ruchowej i śpiewa piosenkę,

• zna wybrane bajki, wyodrębnia główne postaci,

• reaguje na umówione sygnały,

• posługuje się liczebnikami głównymi, określa liczebnikiem liczbę elementów,

• wykonuje pracę plastyczną w zespole.

METODY:

• podająca

• poglądowa

• praktycznego działania

• aktywizująca

FORMY PRACY:

• indywidualna,

• zespołowa

• zbiorowa.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

• płyta z piosenkami „Witajcie w naszej bajce”, „Mała księżniczka”, „Pożegnanie z bajką”

• bajka napisana przez nauczycielkę „Taka sobie bajeczka”

• kolorowe ilustracje do bajek „Czerwony Kapturek”, „Jaś i Małgosia”, „Kot w butach”, „Królewna Śnieżka”, „Kopciuszek”,

• rekwizyty do bajek: czerwona czapeczka i fartuszek Czerwonego Kapturka, koszyczek, pierniczek, lizak, cukierek, but-kozak, kapelusz, myszka, czapka krasnoludka, korona, jabłko, złoty pantofelek, ziarenko fasoli, różdżka,

• po 6 liczmanów- krasnali dla każdego dziecka

• kolorowe postaci i elementy związane z bajkami

• 5 dużego formatu brystoli

• karta pracy „Postacie występujące w tej samej bajce połącz ze sobą pętelką”.

• pierniczki do degustacji

• kredki, klej, pędzle, fartuszki do prac plastycznych

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Przywitanie się przy piosence.

„Witajcie w naszej bajce”
Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Tu wszystko jest możliwe, zwierzęta są szczęśliwe,
A dzieci wiem coś o tym latają samolotem.

Ref.:
Nikt tutaj nie zna głodu, nikt tu nie czuje chłodu
I nawet ja nie kłamię, nikt się nie skarży mamie.

Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Bo z nami jest weselej, ruszymy razem w knieje,
A w kniejach i dąbrowach przygoda już się chowa.

Ref.:
My ją znajdziemy sami, my chłopcy z dziewczętami,
A wtedy daję słowo, że będzie kolorowo.

Śpiewanie i ilustrowanie ruchem wybranych słów, wyrażeń, zwrotów.

2. Słuchanie bajki napisanej prze nauczycielkę:

„Taka sobie bajeczka...”

Dawno, dawno temu, a może wcale nie tak dawno... Na skraju lasu, nad rzeczką, mieszkała wdowa z córeczką. Córeczka, chociaż była mała, bardzo chętnie swojej mamie pomagała. Zamiatała podłogę, pełła grządki ubogie, chrust zbierała też czasem, bo mieszkały pod lasem, niosła proso dla kurek... A zwała się, po prostu, Czerwony Kapturek. Widziano ją bowiem nierzadko, jak krząta się przed chatką, w ogródku i na podwórku - w czerwonym kapturku. Tak się zwała, jak się zwała, często w niebo spoglądała. Teraz wiecie, kto to taki, Czerwony Kapturek.

W lesie, stąd chyba z milę, a może nawet nie tyle, mieszkała babcia Czerwonego Kapturka. Zbierała lecznicze zioła rosnące dookoła, miała oswojonego dzięcioła, i jeża, i wiewiórkę i bardzo się kochały z Czerwonym Kapturkiem.

Pewnego ranka mama powiedziała do Czerwonego Kapturka: „Był gajowy u mnie z wieczora, przyniósł wieści, że babcia jest chora. Trzeba szybko jej zanieść lekarstwa. Ja nie mogę zostawić gospodarstwa, Muszę kota napoić, muszę kozę wydoić, i przegotować mleko, nakwasić ogórków... To przecież niedaleko. Skocz do babci, Czerwony Kapturku. W tym koszyczku jest masło i serek, i leków różnych szereg: tabletki aspiryny i suszone maliny, proszki od bólu głowy i olej rycynowy, kwas borny do płukania i maść do nacierania. Nie trać, córeczko, czasu, idź do babci, do lasu. Idź prosto, jak ta ścieżka. Nie zbaczaj tylko z drogi, bo tam w borze wilk mieszka, jest okrutny i srogi! Słuchaj mojej przestrogi.”

Biegnie Czerwony Kapturek, jak przykazała mama. Nie zbiera ptasich piórek, nie zrywa nawet kwiatka. Tu strumień, tam pagórek, a w środku ścieżka gładka. Biegnie Czerwony Kapturek, tak jak prowadzi dróżka.

Wtem!!!!

Jakże się dziewczynka wystraszyła... Zza drzew wyszły dzieci. Okazało się, że w ich biednym domku nie było nic do jedzenia, więc wybrały się do lasu, żeby nazbierać grzybów i jagód. Dzieci usiadły we trójkę na przydrożnym kamieniu i rozpoczęły pogawędkę. Kapturek oczywiście poczęstował rodzeństwo smakołykami, które niósł dla babci, a Jaś z Małgosią podzielili się z dziewczynką jagodami. Dzieci postanowiły się pobawić. Pogoda była śliczna, więc nikomu nie w głowie były przestrogi rodziców... Bawiły się najpierw w „chowanego”, potem w „berka” i pewnie na tych zabawach nie skończyłoby się ich spotkanie, gdy nagle pośrodku polanki pojawiła się przepiękna dziewczyna z koroną na głowie... .

„Kim ty jesteś” - zapytały chórem-Czerwony Kapturek, Małgosia i Jaś. „Ja?, Ja jestem Śnieżka”. „A co robisz w tym lesie?” „Nie wiem gdzie jestem... Zła macocha wygnała mnie z zamku i kazała zabić. Znalazłam schronienie w domku krasnoludków, które ratowały mnie przed złą macochą kilka razy i kazały być w domu... Ale mnie się już bardzo nudziło i postanowiłam pospacerować troszkę po lesie i... zgubiłam się chyba, buuuuuuuuuuu. Błąkam się więc od godzin już kilku i nie wiem co mam dalej zrobić?„ Śnieżka zaczęła płakać, a dzieciom zrobiło się bardzo, ale to bardzo smutno... Ponieważ były jeszcze dziećmi, tez nie wiedziały co mają zrobić aby pomóc królewnie.

Tymczasem zbliżała się noc... Przepiękne słońce zaczęło się chować za drzewa, a w lesie robiło szaro... Królewna, Jaś, Małgosia i Czerwony Kapturek, nigdy jeszcze nie były same w lesie podczas nocy, bez dorosłych...

Wtem zza ogromnego drzewa wyskoczył, jak zwykle zresztą, kiedy był potrzebny - najprawdziwszy Kot w butach!!! Ukłonił się wszystkim szarmancko i spytał: „Czy ktoś potrzebuje mojej pomocy?”. Wystraszone towarzystwo w pierwszej chwili nie wiedziało co odpowiedzieć kotu. Każde z nich stało lub siedziało cichutko. Ale kot jak zwykle miał świetny pomysł! „Mój pan - ma ogromne zamczysko, które objął po złym czarnoksiężniku. Ten zamek jest bardzo blisko, za tym pagórkiem, który widzicie. Zapraszam was tam na nocleg. Wszyscy ustawili się gęsiego i podążyli za kotem w butach do zamku. Rzeczywiście zamek był bliziutko... Książe, który mieszkał w nim razem z królewną, swoją żoną, nakarmił gości, przygotował sypialnie i powiedział: „Jutro Kopciuszek bierze ślub z księciem w sąsiednim królestwie. Mam zaproszenie, na którym napisane jest, że mogę zaprosić swoich przyjaciół. Kiedy wy będzie rano jeszcze odpoczywać, poślę swoich dworzan do waszych domów i w moim zamku zjawią się wasi bliscy. Wszyscy razem wybierzemy się na ten bal, ale... musicie mi coś obiecać.” „Obiecujemy” - chórem odpowiedzieli goście księcia. „Już nigdy więcej nie oddalicie się od waszych domów bez opieki kogoś dorosłego”. „Tak będzie” - gromko odkrzyknęli Jaś, Małgosia, Czerwony Kapturek i Śnieżka. „W takim razie życzę wam dobrej nocy”.

Nazajutrz stało się tak jak powiedział książę. Na dworze pojawili się - mama i babcia Czerwonego Kapturka, rodzice Jasia i Małgosi, siedmiu krasnoludków. Wszyscy, razem z księciem jego żoną i kotem w butach, wsiedli do przygotowanych karet i powozów i pojechali na bal do Kopciuszka. A tam... nie bawili się do północy, ale do białego rana!!!

• Podawanie odpowiedzi na pytania nauczycielki związane z wysłuchaną bajką.

• Wybieranie ilustracji bajek, które wplecione były w bajkę nauczycielki

• Dobieranie tytułów do ilustracji

• Podawanie nazw głównych postaci wybranych bajek

• Dobieranie odpowiednich do bajek rekwizytów

3. „Na balu u Kopciuszka” - zabawa ruchowa przy piosence „Mała księżniczka”

4. Zabawa matematyczna „Zgubione krasnoludki”

• Układnie podanej liczby krasnali

5. „W kraju Śpiącej Królewny” - zabawa przy muzyce, reagowanie na umówiony sygnał.

6. Praca plastyczna w zespołach „Nasze bajki”

• Losowanie przez wybrane dzieci tytułu bajki

• Wybieranie spośród zgromadzonych wyciętych postaci i elementów, pasujących do danej bajki

• Wspólna praca przy stolikach, doklejanie, dorysowywanie.

7. Wypełnienie karty pracy „Postacie występujące w tej samej bajce połącz ze sobą pętelką”.

8. Słodki poczęstunek od Baby Jagi - degustacja pierniczków.


Relacja fotograficzna z przebiegu zajęć


Druk