„Jestem zawsze bezpieczny” - konkurs międzygrupowy

„Jestem zawsze bezpieczny” -
konkurs międzygrupowy


Przygotowanie i prowadzenie konkursu:
Maria Kąkol
Magdalena Borek


CELE GŁÓWNE:

– Uporządkowanie zdobytych wiadomości z zakresu bezpieczeństwa oraz odpowiedniego zachowania się w różnych sytuacjach.

DZIECKO POTRAFI:

– Wie, jak zachować się w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych;

– Wykorzystać wiedzę zdobytą na zajęciach dotyczącą zasad ruchu drogowego;

– Nabędzie umiejętności współdziałania w zespole;

Zasady obowiązujące w czasie turnieju:

– podział na 11 drużyn - każda drużyna oznaczona w innym kolorze,

– poprawność wykonywanych zadań sprawdzają sędziowie,

– zdobyte punkty zaznaczane są przez sędziów na tablicy wyników,

– zawodnicy nie przeszkadzają sobie, cierpliwie czekają na swoją kolej,

– każdy stara się wykonać zadanie jak najlepiej potrafi,

– za udział w turnieju: nagroda niespodzianka dla wszystkich uczestników.

Zestaw zadań turniejowych:

Zadanie 1. „Zgaduj- zgadula” - zagadki o ruchu drogowym
Grupa I.
1) Idzie Agatka z tatą wiejską drogą,
    która tor kolejowy przecina.
    Zobaczyła znak: żółty trójkąt z lokomotywą.
    Dlaczego się przed nim zatrzyma?

Grupa II.
1) Stoją przy drodze na jednej nodze
    wszystkim kierowcom ku przestrodze.
    Obrazki na nich rozmaite,
    czyta kierowca zamiast liter.

Grupa III.
1) W białej czapce na ulicy ważną jest osobą.
    Wszyscy słuchać go muszą, gdy kieruje ruchem.

Grupa IV.
1) Zgadniesz co to jest,
    gdy pomyślisz szczerze.
    Tak nazywa się część jezdni
    lub w Zoo zwierzę.

Grupa V.
1) Co to jest takiego
    chyba zgadnie każdy.
    Pod nim płynie rzeka,
    po nim mkną pojazdy.

Grupa VI.
1) Jest przy każdej jezdni po to,
    by chodzić po nim piechotą.

Grupa VII.
1) Idzie ulicą uczeń chwat,
    a na ulicy stoi znak:
    okrągła tarcza z obwódką czerwona,
    na niej stojący człowiek.
    Co to oznacza, kto odpowie?

Grupa VIII.
1) Składam się z kierownicy,
    ramy i kół z oponami,
    może na mnie jechać
    człowiek ruszając nogami.

Grupa IX.
1) Choć nóg nie posiada
    szybko pędzi szosą,
    bo nie nogi, ale koła
    go po szosie niosą.

Grupa X
1) Mam zielone, piękne oko,
    zielone jak liść,
    kiedy nim zaświecę,
    to możecie iść.

Grupa XI
1) Znak drogowy, pokazujący
    którędy trzeba jechać do jakiejś miejscowości.

Zadanie 2. „Sygnalizator świetlny”
Każda grupa otrzymuje przygotowane w kopertach szablony sygnalizatorów, trzy kolory świateł: czerwone, żółte i zielone na papierze samoprzylepnym. Zadaniem jest naklejanie według właściwej kolejności świateł na sygnalizatorze.

Zadanie 3. „Czy wiesz co zrobić?”

I. Wyobraźcie sobie, że bawicie się w piaskownicy. Podchodzi do was pan, który mówi, że jest waszym wujkiem i chce was zaprosić na lody. Zastanówcie się co w takiej sytuacji powinniście zrobić?

II. Wyobraźcie sobie, że bawicie się koło domu, w pewnej chwili podchodzi do was nieznajoma osoba i proponuje wam wycieczkę do lasu. Co zrobicie w takiej sytuacji?

III. Co zrobicie, gdy zobaczycie siedzącego na drzewie kotka, który boi się zejść?

IV. Wyobraźcie sobie, że bawicie się z kolegami przed blokiem. W pewnej chwili podchodzi do was kilku młodych ludzi i proponuje wam poczęstowanie się słodyczami. Co w takiej sytuacji możecie zrobić?

V. Wyobraźcie sobie, że zostałyście na chwilę same w domu. Czy możecie otworzyć drzwi, gdy ktoś obcy puka?

VI. Jak się zachowacie widząc popiskujące w krzakach zwierzę?

VII. Wyobraźcie sobie, że jesteście z rodzicami na zakupach w hipermarkecie, w pewnym momencie stwierdzacie, że nie ma przy was rodziców, że się zgubiliście. Co w takiej sytuacji możecie zrobić?

VIII. Co zrobicie, gdy bawiąc się na placu zabaw podejdzie do was starszy pan i zacznie was przytulać, głaskać, obejmować i całować?

IX. Jak się zachowacie, gdy przechodząca obok waszego domu pani źle się poczuje, zasłabnie?

X. Wyobraźcie sobie, że bawicie się z kolegami na rowerach, w pewnym momencie jeden z kolegów przewraca się i stwierdza, że bardzo boli go ręka? Co w takiej sytuacji możecie zrobić?

XI. Co zrobicie, gdy zostaniecie sami w domu i po pewnym czasie zacznie was bardzo boleć brzuch, a wiecie, że w szafce są lekarstwa. Co w takiej sytuacji zrobicie?

Zadanie 4. „Czy znasz?”
Grupy otrzymują karty pracy, na których znajduje się kilka pojazdów różnego rodzaju, a wśród nich pojazdy uprzywilejowane. Zadaniem dzieci jest wybranie pojazdów uprzywilejowanych poprzez pokolorowanie ich, i połączenie ich z numerami alarmowymi.

Zadanie 5. „Tak - Nie”

1) Czy chodzimy lewą stroną chodnika?

2) Czy przez jezdnię można przechodzić w miejscu gdzie są namalowane białe pasy?

3) Czy przechodzimy przez jezdnię, gdy pali się czerwone światło?

4) Czy można przebiec przez jezdnię, aby zdążyć przed nadjeżdżającym pojazdem?

5) Czy można bawić się lub grać w piłkę w pobliżu jezdni?

6) Czy może jeździć po jezdni na rowerze dziecko w waszym wieku?

7) Czy na przejściu dla pieszych pierwszeństwo ma pieszy?

8) Czy żółte światło zezwala pieszym na przejście przez jezdnię?

9) Czy ilość wypadków drogowych zależy od panujących warunków atmosferycznych?

10) Czy należy znaki drogowe znać, żeby wiedzieć co i jak?

11) Czy chłopiec na rowerze dobrze się sprawuje, kiedy czepia się traktora i za nim pedałuje?

Zadanie 6
„Drogowe puzzle” - zadanie dla dzieci 3 - 4 - letnich, układają puzzle, które przedstawiają znaki drogowe; dodatkowy punkt można otrzymać za określenie z jakiej grupy znaków pochodzą.
„Historyjka obrazkowa” - zadanie dla dzieci 5 - letnich, układają historyjkę w kolejności zdarzeń poprzez zaznaczenie na obrazku odpowiedniej liczby
„Krzyżówka” - dzieci 6 - letnie rozwiązują krzyżówkę związaną z tematem.

Zakończenie:
Po wykonaniu wszystkich zadań nauczycielka oznajmia, że wszystkie zadania zostały zrealizowane i prosi jurorów o przeliczenie zdobytych punktów przez poszczególne drużyny i odczytanie wyników.
Nauczycielka w imieniu Pana policjanta i w swoim dziękuje wszystkim uczestnikom turnieju za udział w zabawie , za wykonanie wszystkich zadań i gratuluje zdobytych punktów. Nagradza nagrodami niespodziankami oraz dyplomem.

Relacja fotograficzna z przebiegu konkursu


Druk