Scenariusz zajęcia dla dzieci 4 - letnich

TEMAT TYGODNIA: „ZIMOWY ŚWIAT”

TEMAT DNIA: „Zabawy na śniegu”

Prowadzenie: Renata Detko
Data: 30.01.2008 r.

Cel główny: poznanie różnych zimowych zabaw i sportów oraz podstawowych zasad bezpieczeństwa niezbędnych podczas tych zabaw.

Cele:

– słuchanie opowiadania nauczycielki ilustrowanego kukiełkami, próby przeprowadzania dialogu z użyciem kukiełek;

– umiejętne reagowanie na polecenia nauczycielki podczas wykonywania zadań ruchowo - muzycznych;

– poprawne tworzenie zbiorów przedmiotów ze względu na wspólne cechy;

– wykorzystywanie fragmentów utworów do wykonywania ćwiczeń ortofonicznych

– śpiewanie i ilustrowanie ruchem piosenki;

– przyzwyczajanie się do zgodnej i efektywnej pracy w zespole;

Cele operacyjne: dzieci:

– słuchają opowiadania nauczycielki, próbują prowadzić dialog z kukiełką;

– reagują na umówione polecenia;

– tworzą zbiory przedmiotów wg podanych cech;

– wykonują ćwiczenia doskonalące poprawną wymowę;

– śpiewają i ilustrują ruchem piosenkę;

– przyzwyczajają się do zgodnej, wspólnej pracy plastycznej w zespole.

Metody:

– podająca

– poglądowa

– praktycznego działania

– aktywizująca

Formy:

– indywidualna

– zbiorowa

– zespołowa

Pomoce:
Opowiadanie nauczycielki „Przygoda na sankach”; kukiełki Jasia, Kasi, bałwana; ilustracje i zdjęcia przedstawiające różne zabawy i sporty zimowe; piosenki „Tupu, tup po śniegu”, „Zimowe zabawy”, „Bałwankowa rodzina”; rekwizyty do piosenki - kapelusz, korale, 2 maskotki; szablony różnej wielkości, przedstawiające atrybuty związane ze sportami zimowymi; „kule śniegowe” z papieru; 3 różnej wielkości białe worki, rekwizyty do wykonania z worków bałwana; elementy samoprzylepne do dekoracji bałwana; karty pracy do pracy indywidualnej dla każdego dziecka „Sporty zimowe”

Przebieg zajęć:

1. Powitanie wszystkich dzieci i gości obecnych w sali

• powitanie przez podanie ręki sąsiadowi,

• powitanie przez pomachanie przyjacielowi,

• powitanie poszczególnych części swojego ciała,

2. Słuchanie opowiadania nauczycielki pt. „Przygoda na sankach”, wzbogaconego ilustrowanego kukiełkami, połączone z ćwiczeniami ortofonicznymi oraz dialogiem chętnych dzieci z kukiełką.

Całą noc padał śnieg, zasypał całe podwórko.
Rano Jaś i Kasia wybrali się na górkę, na sanki.
Idą dzieci z saneczkami:
- uf, uf, uf (dzieci powtarzają słowa)
Śnieżek chrupie pod nogami:
- chrup, chrup, chrup (dzieci powtarzają słowa) Patrzą, a przy górce ktoś stoi, nie rusza się i nikogo się nie boi. Bałwanek mały stoi, mrozu, wiatru wcale się nie boi, a wiatr wieje...
- fiu......, fiu......fiu..... (dzieci. naśladują wykonując ćwiczenia oddechowe)
Bielusieńki ma kożuszek i ze śniegu cały brzuszek.
Główka w śniegu utulona, w starą czapkę przystrojona.
Ucieszył się bałwan, gdy zobaczył dzieci. Hej, ho! - zawołał.
Witam Was dzieciaki!
Witamy cię bałwanku, chodź z nami na sanki.
Bałwan na to - ach nie mogę, bo mam tylko jedną nogę!
A to szkoda, zatem pójdziemy sami na saneczki.
Ty bałwanie tu zaczekaj, zobaczysz jak zjeżdżamy z góreczki.
Wyszły dzieci na pagórek i sapią:
- sap, sap, sap.... (dzieci powtarzają słowa)
Już jadą na sankach:
- szu, szu, szu... (dzieci powtarzają)
Pędzą z górki na pazurki, nagle.....
- bach! bach! (dzieci powtarzają)
- trach! trach! bęc! (dzieci powtarzają)
Co się stało, jak myślicie? - Jaś - kukiełka, zadaje pytanie, dzieci udzielają odpowiedzi, wyrażają własne sądy.
Posłuchajcie i zobaczcie sami.
Jaś i Kasia spadli z sanek, są cali ośnieżeni i zaskoczeni.
Wyglądają jak bałwanki, a bałwanek, Jaś i Kasia chcieliby zadać wam kilka pytań... Co wy na to?


Zanim jednak to nastąpi pokażmy Kasi, Jasiowi i bałwankowi, jak my potrafimy bawić się w zimowe zabawy w naszej sali.

3. Zabawa ruchowa ze śpiewem z użyciem rekwizytów, przy piosence pt. „Bałwankowa rodzina”

4. Rozmowa kukiełek z dziećmi na temat różnych zabaw i sportów zimowych oraz konieczności zachowania bezpieczeństwa podczas takich zajęć ilustrowana zdjęciami oraz obrazami o tej tematyce.

5. Śpiewanie i ilustrowanie ruchem piosenki pt. „Tupu, tup po śniegu”

6. Zabawa matematyczna „Posegreguj sprzęty do zabaw i sportów zimowych”

• według przeznaczenia

• według wielkości

7. „Robimy bałwana” - zabawa ruchowa przy muzyce według ustalonych reguł.
Zbieranie, podczas słyszanej muzyki, rozrzuconych po sali papierowych kul, po jednej, wrzucanie do worków trzymanych przez nauczycielkę, przerywanie zadania podczas przerwy w muzyce, rzucanie w tym czasie w siebie nawzajem.

8. Praca plastyczna „Bałwanek” - wspólne formowanie trzech kul „śniegowych” z użyciem kul z gazet zbieranych podczas zabawy ruchowej, próby sklejania kul do siebie, ozdabianie odpowiednimi elementami z papieru samoprzylepnego oraz przygotowanymi rekwizytami.

9. Praca indywidualna na kartach pracy (ewaluacja)

• pokoloruj sprzęty zimowe

• odszukaj na obrazku to, czym można poruszać zimą

• pokoloruj tylko sprzęty, które jeżdżą

• pokoloruj tylko duże bałwanki

• odszukaj na śniegu rękawiczki i pokoloruj je

• połącz bałwankiem to, co jest niezbędne do jego prawidłowego wyglądu

• odszukaj na obrazku tylko sprzęty zimowe

• pokoloruj obrazek, który przedstawia zimę

• otocz pętelką sprzęty zimowe służące dzieciom do zabawy

• pomaluj bałwanka


Relacja fotograficzna z przeprowadzonych zajęć


Druk