KTÓRE PTAKI ODLECIAŁY?

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH

Osoba prowadząca: Magdalena Borek
Data: 06-11-2007
Grupa wiekowa: 6-latki

Temat kompleksowy: LIGA OCHRONY WRÓBELKA ELEMELKA
Temat dnia: KTÓRE PTAKI ODLECIAŁY?

CEL GŁÓWNY: Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych, rozwijanie postawy opiekuńczej wobec ptaków potrzebujących naszej pomocy w okresie późnej jesieni

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:

– zna ptaki zimujące w Polsce,

– potrafi dokonać klasyfikacji według podanego kryterium (ptaki zimujące w Polsce i w ciepłych krajach),

– potrafi zaśpiewać piosenkę interpretując tekst,

– aktywnie uczestniczą i współdziałają w zabawie,

– potrafią wykonać pracę według podanego opisu.

METODY:

– Aktywizujące; podająca, eksponująca, praktyczna, poszukująca

FORMY PRACY:

– zespołowa ujednolicona

– indywidualna ujednolicona

– grupowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

– opowiadanie H. Łochockiej „Elemele - stop!”, albumy z ptakami, żetony ptaków, obręcze, książka „Sześciolatek to potrafi”, piórka, płyta CD z piosenkami, szablony ptaków, nożyczki, kredki

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Zaproszenie dzieci z podaniem głównego celu dnia
Zapraszam do mnie dzieci, które chcą się dowiedzieć, co słychać u ptaków późną jesienią, dzieci, które chcą poznać ptaki u nas zimujące i odlatujące do ciepłych krajów. Dzieci, które chcą się ze mną bawić i pracować.

2. Elemele - stop! - zapoznanie dzieci z opowiadaniem H. Łochockiej

– rozmowa kierowana wysnuta z treści opowiadania nauczycielki;

• Jakie ptaki wystąpiły w opowiadaniu?

• Jakie ptaki odlatują do ciepłych krajów, a jakie pozostają w kraju na zimę?

• Dlaczego ptakom trudniej się żyje w okresie późnej jesieni i zimy?

• Co ludzie mogą zrobić dla ptaków?

• Po co pomagamy ptakom?

3. Oglądanie albumów ptaków.
Rozpoznawanie znanych dzieciom ptaków, odczytywanie ich nazw i informacji o ptakach odlatujących do ciepłych krajów i pozostających u nas w kraju.

Omawianie charakterystycznych cech wyglądu ptaków.
Wróbel przez wszystkie miesiące pozostaje u nas. W zimie trzymają się wyłącznie ludzkich zabudowań, stodół, strychów. Jest zmarzlakiem i wcale niewytrzymałym na mrozy. Puszy piórka jak może i kryje się na noc gdzie się da.
Sikorkę można spotkać w pobliżu osiedli ludzkich, w ogrodzie, sadzie i parku. Prawdziwym jej przysmakiem jest słonina zawieszona na sznurku, potrafi też ostrym dziobem wydobywać z różnych szczelin i zakamarków owady. Odznacza się ładnym ubarwieniem. Wierzch głowy, podgardle i pas biegnący wzdłuż spodniej strony ciała - czarne, policzki białe, spód ciała żółty i ramiona zielonkawe. Występowanie: lasy, parki, ogrody, żywopłoty, zarośla. Można ją spotkać niemal wszędzie.
Sójka zamieszkuje gęste drzewostany mieszane lub lasy dębowo - grabowe. Upierzenie tułowia różowobeżowe, skrzydełka charakterystycznie niebieskie, czarno prążkowane. Żywi się owadami, małymi gryzoniami, drobnymi ptakami i ich jajami, a w jesieni jagodami i nasionami, głównie żołędziami, które często magazynuje w różnych schowkach w ziemi.
W Polsce sójka należy do ptaków licznie gniazdujących i zimujących.
Gile nawołują się melodyjnym pogwizdywaniem, często można spotkać je w lasach i parkach. Grupa gili mieszkających na północy przylatuje na zimę do polski. Łatwiej znajdują tu pożywienie, a chłód tak bardzo im nie doskwiera.
Jemiołuszka jest wielkości szpaka, na głowie ma puszysty czubek, na skrzydłach ma czerwone paski. Przylatują z północy wielkimi stadami, czasami już w listopadzie pozostają do kwietnia. Odżywia się jagodami, owocami jarzębiny, głogu, dzikiej róży, a w okresie godów owadami. Dziennie pobiera dwa razy więcej pokarmu niż sama waży. Gnieździ się na drzewach iglastych.

4. Który ptak odlatuje, który pozostaje? - praca z książką
Wycinanie obrazków przedstawiających ptaki odlatujące do ciepłych krajów i pozostających w naszym kraju, układanie ich w osobnych rzędach. Globalne odczytywanie nazw ptaków: bocian, kukułka, jaskółka, dudek, sroka, wrona, kruk, sikorka. Omawianie charakterystycznych cech każdego z ptaków.

5. Dmuchamy piórko - ćwiczenia oddechowe
Dzieci otrzymują piórka, dotykają je, głaszczą, kładą na dłoni i zdmuchują, następnie łapią je i ponownie dmuchają itd.

6. Mama dobrze wie - zabawa przy piosence z elementami tańca

Wyszedł na spacerek
wróbelek Marcelek.
Ciepły ma sweterek.
Nie straszny mu wiatr,
Wrony grają w berka
a on z boku zerka,
podskakuje, ćwierka.
Do wróbelka do Marcelka
wrony śmieją się.
Ref. Mam dobrze wie,
       mama mówi, że
       cały wielki świat
       jest wróbelka wart.
       I ja cieszę się,
        że on ćwierkać chce.
       Do wróbelka, do Marcelka
       wszyscy śmieją się.
Z norki myszka mała
ostrożnie wyjrzała.
Bardzo długo spała,
więc pora już wstać.
Kot na piecu ziewa,
myszka tańczy, śpiewa.
I jak tu się gniewać,
skoro myszka norki wyszła,
żeby bawić się.
Ref. Mam dobrze wie,
       mama mówi, że
       cały wielki świat
       jest tej myszki wart.
       I ja cieszę się,
       Z myszką tańczyć chcę,
       Bo ta myszka, tak wesoło,
       umie bawić się.
W trawie biedroneczki
znalazły kropeczki.
Zaraz sukieneczki
w kropeczki chcą mieć.
Bardzo się starają,
kleją, przyszywają.
Już kropeczki mają.
Biedroneczki są w kropeczki.
Każdy o tym wie.
Ref. Mama rację ma
       Przekonałam się
       Mama dobrze wie,
       Kiedy mówi, że
       cały wielki świat
       jest na pewno wart
       małej myszki i biedronki
       i wróbelka też.

7. Ile ptaków odleciało? - zabawa matematyczna z elementami klasyfikacji
Dzieci ustawiają się w 2 rzędach, po jednej osobie z grupy podbiegają do żetonów ptaków, wybierają żeton i przyporządkowują do odpowiedniej obręczy (obręcz ze słońcem - ciepłe kraje, obręcz ze śnieżynką - zimujące w kraju). Po zakończeniu zabawy sprawdzenie, czy wszystkie ptaki są w odpowiedniej obręczy, nazywanie ptaków.

8. Odlot ptaków - zabawa ruchowa
Dzieci otrzymują opaski na głowę z zamieszczonymi na nich obrazkami ptaków. Zadaniem dzieci jest na określony sygnał ustawić się przy odpowiedniej obręczy - poruszają się w rytm muzyki.

9. Wróbelki - praca plastyczna
Dzieci otrzymują szablony ptaków, odrysowują je, wycinają, a następnie kolorują zgodnie ze wzorem.

Podsumowanie dnia:

– Czego się nauczyliście, o czym będziecie pamiętać?- wypowiedzi dzieci


Druk