„Andrzejkowe czary-mary”

SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI I RODZICÓW

GRUPA WIEKOWA: 4- 5- latki
DATA ZAJĘCIA: 28 listopad 2007 r.
PROWADZĄCE: Renata Detko, Magdalena Zielińska
TEMAT KOMPLEKSOWY: W ŚWIECIE BAŚNI
TEMAT DNIA: ANDRZEJKOWE CZAR-MARY
CEL GŁÓWNY: Tworzenie okazji do poznawania zwyczajów i obrzędów ludowych staropolskich. Integracja dzieci zróżnicowanych wiekowo. Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch i bliski emocjonalny kontakt z rodzicem. Rozwijanie ekspresji słownej, ruchowej i twórczego myślenia
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
– interesuje się zwyczajami i tradycjami panującymi w kraju
– zna wróżby andrzejkowe
– aktywnie uczestniczy we wspólnych zabawach z rówieśnikami i rodzicami
– potrafi twórczo wyrażać swoje emocje w różnych formach
METODY: podająca, praktyczna, ekspresyjna
FORMA: indywidualna, zespołowa, grupowa
POMOCE: rozpuszczony wosk w rondelku, woda w misce, klucz, „magiczne pudełko”, buty, butelka, koło o średnicy 1 m z naklejonymi kartami z różnych miejsc na świecie, serca z imionami dziewcząt i chłopców, ozdobna szpilka, kartki z obrazkami przedstawiającymi różne zawody (umieszczone w pojemniczkach po jajkach-niespodziankach), 5 kubeczków, pierścionek, klocek, pieniążek, samochodzik, cukierek, karteczki z przeznaczeniem, pierniczki, magnetofon, nagrania muzyki dyskotekowej, świecznik, świeczki.

PRZYGOTOWANIE DO ZAJĘĆ
  1. Przygotowanie dekoracji sali
  2. Przygotowanie plakatu zapraszającego na uroczystość dzieci i rodziców z grupy V i VI
  3. Przygotowanie rekwizytów i pomocy do zajęć.
  4. Przygotowanie strojów wróżek
PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie wróżki

– Bardzo mi miło powitać rodziców i dzieci na spotkaniu „Andrzejkowe czary-mary”. Żeby atmosfera była bardziej przyjazna, zapraszam wszystkich do utworzenia wspólnego kręgu i podania sobie dłoni. Rozpoczniemy nasze spotkanie od zabawy w podawanie „Iskierki przyjaźni”.

2. Zabawa w kręgu „Iskierka przyjaźni”
Wszyscy zebrani, dzieci i rodzice, są ustawieni w kręgu i trzymają się za dłonie. Rozpoczynając zabawę wróżka wypowiada formułkę:
„Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech wróci znów do moich rąk”, delikatnie ściska dłoń osoby stojącej po mojej lewej stronie. Osoba ta podaje uścisk następnej, tak aż okrąży wszystkich i powróci do rozpoczynającej zabawę.

3. Gawęda nauczycielki-wróżki o historii wróżb andrzejkowych
Wróżenie jest jedną z największych i najstarszych pasji ludzkości. Naszą polską tradycją są listopadowe wróżby, których historia się setek lat.
W przeddzień św. Katarzyny - 25 listopada - wróżyli sobie chłopcy, zaś 30 listopada w dzień św. Andrzeja - dziewczynki. Zdecydowanie ten ludowy był bardziej niezwykły i nadal tak jest.
Według starodawnego zwyczaju, panującego w świętokrzyskiej wsi, w izbie pachnącej ziołami, stopionym woskiem i orzechami, w której miały odbyć się wróżby nie wolno było zostawać chłopcom, ponieważ ich pannom wróżby by się nie spełniły. To panny w ten wieczór poznawały swoją przyszłość, a pomagały im w tym kobiety wystrojone w ludowe kiecki, zapaski, chusty, śpiewające różne przyśpiewki i wypowiadające różne zaklęcia. Wszystkie wróżby rozpoczynała mistrzyni ceremonii od wypowiedzenia zaklęcia: „Na św. Jędrzeja wszystkim pannom nadzieja”. Dawne zwyczaje uległy jednak zmianą i w dzisiejszych czasach, zwłaszcza w mieście wieczór andrzejkowy to nic innego jak zabawa czy bal.
My spotkaliśmy się dziś, pomiędzy tymi dwoma świętami aby powróżyć wszystkim stary zwyczajem i dowiedzieć się co nas czeka w przyszłości...

4. Wejście drugiej wróżki.
Witam wszystkie dzieci, „andrzejkową wróżkę” i rodziców. Bardzo mi przykro, że nikt nie napisał do mnie zaproszenia na tak wspaniałą uroczystość! Przeżyłam już kiedyś coś podobnego, jak rodzice śpiącej królewny, nie zaprosili mnie na jej chrzciny, rzuciłam wtedy zły czar, i królewna spała 100 lat... ale dziś to zupełnie inna uroczystość i macie szansę mnie jeszcze zaprosić. Z natury jestem bardzo ugodowa i szybko się nie obrażam, więc?
Dzieci zapraszają wróżkę do wspólnej zabawy, chwilę jeszcze trwa dialog, rozmowa, wróżki z dziećmi.

5. Zabawa „Koło podróży”.
Koło o średnicy ok. 1 metra wycięte kartonu, na brzegu naklejone są ilustracje miasta, krajobrazy. Na środku koła kładziemy butelkę. Kolejne dziecko kręci, butelką. Po zatrzymaniu szyjka butelki wskazuje miejsce. Dziecko podchodzi i mówi co wskazała butelka, dokąd pojedzie w czasie najbliższych wakacji.

6. „Wróżba z kubeczkami”
Zapraszamy chętnych 5 rodziców do odkrywania kubeczków, pod którymi ukryte są różne przedmioty.
Pieniążek - wielka wygrana;
Pierścionek - otrzymasz bogactwo;
Klocek- zdobycie nowego domu;
Samochód - daleka podróż;
słodycze - słodkie i wesołe życie;
Rodzice odkrywając wybrany kubeczek, dowiadują się, co ich czeka w przyszłości.

7. Wróżba „Kim będziesz w przyszłości”
W koszyczku znajdują się pojemniczki po jajkach „niespodziankach”. Nauczycielka podchodzi do każdego dziecka, które wybiera sobie jeden z pojemniczków. Wyciąga ze środka karteczkę z rysunkiem i odgaduje kim zostanie, kiedy dorośnie. Następnie, każde dziecko kolejno wychodzi na środek koła, prezentuje własny obrazek i głośno mówi, kim będzie w przyszłości.

8. Andrzejkowe tańce - zabawy przy muzyce
- swobodna zabawa dzieci
- taniec w parach - na przerwę w muzyce zmiana partnera

9.Wróżba „Przyjaciel od serca”
Dzieci przekłuwają ozdobną szpilką serca, na których z drugiej strony znajdują się imiona dziewczynek, jak wróżą sobie chłopcy, i chłopców jak wróżą sobie dziewczynki. Wywróżone imię jest imieniem przyjaciela od serca.

10. Wróżba „Wędrujące buty”
Dzieci i rodzice ustawiają przed sobą buta z lewej nogi. Następnie, przekładają kolejno swoje buty od ostatniego do pierwszego w kierunku drzwi, do tego momentu, aż któryś but znajdzie się za drzwiami. Ta osoba , której but pierwszy "wyszedł" za drzwi wyjedzie w podróż na bardzo daleką wycieczkę.
Podczas zabawy włączona jest cicha melodia w rytmie marszowym.

11. Wróżba „Lanie wosku”
Zgodnie ze zwyczajem nie może zabraknąć wróżby „lania wosku przez dziurkę od klucza”.
Zanim jednak zaczniemy tę wróżbę to powiem wam, że, w czarodziejskim pudełku znajduje się niewidzialny, ale magiczny klucz, przez który należy lać wosk do wody. Klucz ten stanie się widzialny dopiero po wypowiedzeniu magicznego zaklęcia. Zaklęcie to musicie wypowiedzieć głośno wspólnie z rodzicami aż trzy razy! Brzmi ono: „Czary-mary, kruki i wrony, niech tu wróci klucz zgubiony”.

  • Najpierw wróżka pokazuje wszystkim, że pudełko wewnątrz jest puste.
  • Następnie, wszyscy razem wypowiadają głośno trzy razy treść zaklęcia a wróżka czaruje „czarodziejską laseczką”.
  • Po wypowiedzianym zaklęciu wróżka wyjmuje z pudełka klucz ukryty w podwójnym dnie, przez który będzie lany wosk.
  • Gorący wosk przelewa przez klucz rodzic, pani woźna, wspólnie z dzieckiem.
  • Następnie odchodzi na miejsce i próbuje odczytać jego kształt, znaczenie.

11. „Ciasteczkowa wróżba„
Wszyscy zostają poczęstowani ciasteczkami, w których ukryte są malutkie karteczki z nazwami prezentów, jakie otrzymają w najbliższym czasie na Mikołaja. Każdy, po odczytaniu karteczki wypowiada się, czy właśnie o takim prezencie marzył a na pocieszenie zjada ciasteczko.

12. Zakończenie i podziękowanie za dobrą zabawę i wróżby

Relacja fotograficzna z zajęć „Andrzejkowe czary-mary”


Druk