SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Osoba prowadząca: Magdalena Borek
Data: 27-09-2007
Grupa wiekowa: 6-latki
Temat kompleksowy: ODPADY - SZUKAJ ZYSKU Z ODZYSKU
Temat dnia: KTO PODPALIŁ LAS?
CEL GŁÓWNY: Uświadomienie szkodliwego oddziaływania odpadów na środowisko przyrodnicze
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
– dostrzega zanieczyszczenia środowiska przez człowieka,
– potrafi przedstawić za pomocą ruchu i gestu opowieść czytaną przez nauczyciela,
– poprawnie wypowiada się na temat opowiadania,
– potrafi dokonać podziału liczmanów ze względu na wielkość i kolor,
– potrafi dobrać odpowiednie figury taneczne do muzyki,
– aktywnie uczestniczy i współdziała w zabawie,
– potrafi wykonać pracę według podanego opisu.
METODY:
– Aktywizujące: eksponująca, podająca, praktyczna, poszukująca, drama
FORMY PRACY:
– grupowa,
– zespołowa ujednolicona,
– indywidualna ujednolicona.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
– opowiadanie własne nauczycielki pt. „W lesie”, śmieci do inscenizacji opowiadania; podpisane kolorowe pojemniki na odpady, liczmany, karty pracy; materiały potrzebne do pracy plastycznej
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Zaproszenie dzieci z podaniem głównego celu dnia
Zapraszam do mnie dzieci, które chcą się dowiedzieć jak należy zachowywać się w lesie, aby nie krzywdzić przyrody, tylko ją chronić, dzieci, które dbają o środowisko i chcą zostać przyjaciółmi przyrody.
2. W lesie - zabawa metodą opowieści ruchowej z elementami ćwiczeń ortofonicznych
Dzieci wchodzą w role zwierząt w tle muzyka relaksacyjna.
– rozmowa kierowana wysnuta z treści opowiadania nauczycielki:
• Kto bawił się na polanie?
• Kto przerwał zabawę zwierzętom?
• Co dzieci robiły w lesie?
• Jakie śmieci dzieci pozostawiły w lesie?
• Co się wydarzyło z powodu szklanej butelki?
• Jak zachowały się zwierzęta?
• Jak oceniasz postępowanie dzieci?
3. Sprzątanie leśnej polany - zabawa ruchowa
Dzieci wcielając się w role różnych leśnych zwierzątek sprzątają polanę ze śmieci. Segregują je do odpowiednich pojemników.
4. Butelki - zabawa matematyczna
Każde dziecko otrzymuje liczmany butelek, które dzielą na zbiory ze względu na wielkość (ustawiają je od najwyższej do najniższej) i kolor (tworzą zbiory butelek tego samego koloru). Sprawdzanie przez n-la poprawności wykonywanego zadania. Sprzątnięcie akcesoriów zabawy.
5. Wyższa - niższa - praca indywidualna
Rozdaję karty pracy z rysunkami butelek różnej wielkości. Zadaniem dzieci jest odpowiednio połączyć te butelki od najniższej do najwyższej.
6. Ekologia - zabawa z piosenką
7. Leśni detektywi - zabawa ruchowa
Wybrane przez n-la dziecko jest detektywem. Jego zadaniem jest odnaleźć osobę, która trzyma w zamkniętej dłoni leśny owoc (kasztan, żołądź, szyszkę). Dzieci wyciągają przed siebie ręce zaciśnięte w pięść. Detektyw wskazuje osobę, która ukrywa owoc, jeśli wskaże właściwą osobę, wówczas ta zostaje detektywem.
8. Mądra sowa - praca plastyczna
Dzieci wykonują metodą orgiami z kółek postać sowy.
Podsumowanie dnia:
– Czego się nauczyliście, o czym będziecie pamiętać?- wypowiedzi dzieci
Wręczenie dzieciom odznak - „PRZYJACIEL PRZYRODY”
W lesie - opowieść ruchowa
Podczas opowiadania nauczycielki dzieci interpretują tekst i przedstawiają go za pomocą ruchu, gestu, głosu, mimiki.
W pobliskim lesie, na pięknej zielonej polanie jak zwykle każdego ranka bawiło się troje przyjaciół: niedźwiedź, jeżyk i ruda wiewiórka. Bawili się w berka i chowanego oraz grali w zielone. W tej ulubionej grze zwyciężała zawsze najsprytniejsza wiewiórka. Dzisiaj ich miłe igraszki przerwały czyjeś okropne krzyki i głośna muzyka z kilku odbiorników radiowych. To na ich piękną polanę przyszły odpocząć dzieci z pobliskiego miasteczka.
Dzieci wbiegły na polanę. Krzycząc zaczęły niszczyć krzewy, łamiąc gałęzie do budowy szałasów. Dziewczynki zrywały wszystkie kwiatki, zaglądały do norek w ziemi i zagradzały dla zabawy drogę mrówkom śpieszącym się do mrowiska. Grupa chłopców urządziła sobie wspaniałą ucztę. Jedli chrupki, cukierki, ciasteczka i popijali sokami i wodą mineralną. Po tym posiłku i hałaśliwych zabawach wszyscy poczuli się zmęczeni i postanowili wracać do domu. Zapomnieli jednak po sobie posprzątać i zostawili na polanie rozrzucone papierki, opakowania i co najgorsze szklane butelki.
Tego dnia była przepiękna bardzo słoneczna pogoda. Słońce świeciło mocno, a jego gorące promienie padały wprost na szklaną butelkę pozostawioną na polanie. W pewnym momencie wokół zaczęła się palić sucha trawa, a od niej zapaliła się sucha leśna ściółka. Na początku ogień był bardzo malutki, lecz wraz z podmuchami wiatru zaczął się szybko rozprzestrzeniać na rosnące w pobliżu krzewy i mniejsze drzewka. To wielkie nieszczęście pierwszy zauważył bóbr, który mieszkał na brzegu leśnego jeziorka. Zawiadomił szybko inne leśne zwierzątka. Szczególna rola przypadła sprytnej wiewióreczce, która skacząc z drzewa na drzewo ostrzegała o grożącym niebezpieczeństwie i zachęcała do wspólnego działania. Wszystkie zwierzęta wzięły się do gaszenia. Na szczęście jeziorko było bardzo blisko i wody w nim nie brakowało. Akcja gaszenia niebezpiecznego pożaru trwała dość długo, ale tym razem udało się im ugasić ogień i uratować własne domy przed spaleniem. Później zwierzęta musiały posprzątać śmieci na polanie, wszystkie zakopały w ziemi w starej mysiej norze. Nadszedł wieczór. Zwierzęta zmęczone, ale bardzo szczęśliwe usiadły na swej polanie i długo rozmawiały o uratowaniu ich lasu. &38222;Lubimy ludzi dobrych, mądrych i dla nich nasz las jest otwarty. Nie chcemy jednak gości tych, którzy nie potrafią się w lesie zachować i krzywdzą nas”.
Druk
|