DOBRE RADY NA ZŁE ODPADY

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH

Osoba prowadząca: Magdalena Borek
Data: 25-09-2007
Grupa wiekowa: 6-latki

Temat kompleksowy: ODPADY - SZUKAJ ZYSKU Z ODZYSKU
Temat dnia: DOBRE RADY NA ZŁE ODPADY

CEL GŁÓWNY: Uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu

CELE OPERACYJNE:
Dziecko:

– dostrzega zanieczyszczenia środowiska przez człowieka,

– potrafi poprawnie rozwiązać krzyżówkę,

– uważnie słucha wiersza czytanego przez nauczyciela,

– poprawnie wypowiada się na temat wiersza,

– potrafi dokonać segregacji odpadów według określonej zasady,

– potrafi dobrać odpowiednie figury taneczne do muzyki

– aktywnie uczestniczy i współdziała w zabawie,

– potrafi wykonać pracę na określony temat.

METODY:

– Aktywizujące: podająca, eksponująca, praktyczna, poszukująca

FORMY PRACY:

– grupowa

– zespołowa ujednolicona

– indywidualna ujednolicona, zróżnicowana

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

– arkusz papieru z krzyżówką; napisy do krzyżówki; śmieci do inscenizacji wiersza Igora Sikiryckiego pt. „Sznurek Jurka”; podpisane kolorowe pojemniki na odpady: czerwony-szkło, niebieski-papier, żółty-plastik i puszki, zielony-inne odpady; karty pracy; materiały potrzebne do pracy plastycznej

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Zaproszenie dzieci z podaniem głównego celu dnia

Zapraszam do mnie dzieci, które chcą się dowiedzieć jak należy postępować, aby chronić przyrodę, dzieci, które chcą poznać sposoby segregacji śmieci. Dzieci które kochają przyrodę i chcą ze mną bawić się i pracować.

2. Wprowadzenie w temat za pomocą krzyżówki

Przypinam na tablicy karton brystolu i głośno czytam zagadki. Dzieci odpowiadają na pytania i przypinają odnaleziony napis w odpowiednie pole krzyżówki.

     Pytania do krzyżówki:

1. Może być malinowy lub wiśniowy.

2. Bywa liściaste, bywa też iglaste.

3. Papierowa torebka, a na niej znaczek.

4. Rosną w nim grzyby, rosną jagody.

5. Zimne, słodkie i pachnące jemy latem w dni gorące.

6. Ładnie pachnie żółta skórka, chociaż kwaśna jest i tak, pokrojona na plasterki, herbaty poprawia smak.

3. „Sznurek Jurka” - zapoznanie z wierszem

Dzieci siadają w kręgu, n-l inscenizuje wiersz rzucając na materiał poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu.

– rozmowa kierowana wysnuta z treści wiersza:

• Co powstało na boisku?

• W jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnik?

• Jakie śmieci znalazły się na boisku?

• Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?

• Czy Jurek przewidywał konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?

• Czym są odpady?

• Co robicie ze śmieciami w swoim domu?

• Jaki jest dalszy los tych odpadów?

4. Ziemia, woda, powietrze - zabawa ruchowa

Dzieci stoją w rozsypce, zwrócone twarzami do nauczyciela. Na hasło: ziemia - dotykają dłońmi podłogi, przykucając jednocześnie; woda - chwytają się dłońmi za kolana; powietrze - wskazują przestrzeń nad głową. N-l podaje hasła w różnej kolejności. To dziecko, które się pomyli odchodzi od zabawy.

5. Czarodziejskie sprzątanie - zabawa z elementami klasyfikacji

Dzieci ustawiają się w kręgu, przeliczają do 5 i zapamiętują swoją liczbę, tworzy się 5 zespołów. W każdym zespole wyłaniam Lidera. Liderzy przynoszą dla zespołu zadanie i czuwają nad tym, aby zespół prawidłowo wykonał zadanie. Zadaniem zespołów jest odpowiednio przyporządkować śmieci do wyznaczonych pojemników. Zespół, który skończył zadanie siada w rządku, na swoim miejscu i czeka aż inne zespoły skończą zadanie. Po zakończeniu zabawy sprawdzenie czy wszystkie śmieci są w odpowiednich pojemnikach, przeliczanie odpadów. Sprzątnięcie akcesoriów zabawy.

6. Segregacja śmieci - praca indywidualna

Rozdaję karty pracy z rysunkami odpadów, które można spotkać w środowisku naturalnym. Zadaniem dzieci jest odpowiednio posegregować śmieci do odpowiednich pojemników.

7. Taniec z gazetami - zabawa przy muzyce z elementami tańca

Dzieci dobierają się parami i tańczą w rytm muzyki trzymając gazetę miedzy wymienionymi częściami ciała: dłońmi, brzuchem, kolanami, itp.

8. Rzut ekologiczny - zabawa ruchowa

Dzieci ustawiają się w 2 rzędach (dziewczynki/chłopcy) i z wyznaczonego miejsca wrzucają pojedynczo kule do pojemnika z papierem.

9. Stworek - Śmieciorek - praca plastyczna

Dzieci w grupach wykonują stworka z materiałów zgromadzonych podczas trwania zajęć (odpadów)

Podsumowanie dnia:

– Czego się nauczyliście, o czym będziecie pamiętać?- wypowiedzi dzieci
Wręczenie dzieciom odznaki „koniczynki” za to, że wiedzą jak segregować śmieci i potrafią je segregować.

„Sznurek Jurka”

Tuż za szkołą, bardzo blisko,
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany, stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka.
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papieru.
Oto tak, od sznurka Jurka.
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.


Druk