SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Osoba prowadząca: Magdalena Borek
Data: 25-09-2007
Grupa wiekowa: 6-latki
Temat kompleksowy: ODPADY - SZUKAJ ZYSKU Z ODZYSKU
Temat dnia: DOBRE RADY NA ZŁE ODPADY
CEL GŁÓWNY: Uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
– dostrzega zanieczyszczenia środowiska przez człowieka,
– potrafi poprawnie rozwiązać krzyżówkę,
– uważnie słucha wiersza czytanego przez nauczyciela,
– poprawnie wypowiada się na temat wiersza,
– potrafi dokonać segregacji odpadów według określonej zasady,
– potrafi dobrać odpowiednie figury taneczne do muzyki
– aktywnie uczestniczy i współdziała w zabawie,
– potrafi wykonać pracę na określony temat.
METODY:
– Aktywizujące: podająca, eksponująca, praktyczna, poszukująca
FORMY PRACY:
– grupowa
– zespołowa ujednolicona
– indywidualna ujednolicona, zróżnicowana
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
– arkusz papieru z krzyżówką; napisy do krzyżówki; śmieci do inscenizacji wiersza Igora Sikiryckiego pt. „Sznurek Jurka”; podpisane kolorowe pojemniki na odpady: czerwony-szkło, niebieski-papier, żółty-plastik i puszki, zielony-inne odpady; karty pracy; materiały potrzebne do pracy plastycznej
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Zaproszenie dzieci z podaniem głównego celu dnia
Zapraszam do mnie dzieci, które chcą się dowiedzieć jak należy postępować, aby chronić przyrodę, dzieci, które chcą poznać sposoby segregacji śmieci. Dzieci które kochają przyrodę i chcą ze mną bawić się i pracować.
2. Wprowadzenie w temat za pomocą krzyżówki
Przypinam na tablicy karton brystolu i głośno czytam zagadki. Dzieci odpowiadają na pytania i przypinają odnaleziony napis w odpowiednie pole krzyżówki.
Pytania do krzyżówki:
1. Może być malinowy lub wiśniowy.
2. Bywa liściaste, bywa też iglaste.
3. Papierowa torebka, a na niej znaczek.
4. Rosną w nim grzyby, rosną jagody.
5. Zimne, słodkie i pachnące jemy latem w dni gorące.
6. Ładnie pachnie żółta skórka, chociaż kwaśna jest i tak, pokrojona na plasterki, herbaty poprawia smak.
3. „Sznurek Jurka” - zapoznanie z wierszem
Dzieci siadają w kręgu, n-l inscenizuje wiersz rzucając na materiał poszczególne rzeczy, o których jest mowa w wierszu.
– rozmowa kierowana wysnuta z treści wiersza:
• Co powstało na boisku?
• W jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnik?
• Jakie śmieci znalazły się na boisku?
• Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
• Czy Jurek przewidywał konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
• Czym są odpady?
• Co robicie ze śmieciami w swoim domu?
• Jaki jest dalszy los tych odpadów?
4. Ziemia, woda, powietrze - zabawa ruchowa
Dzieci stoją w rozsypce, zwrócone twarzami do nauczyciela. Na hasło: ziemia - dotykają dłońmi podłogi, przykucając jednocześnie; woda - chwytają się dłońmi za kolana; powietrze - wskazują przestrzeń nad głową. N-l podaje hasła w różnej kolejności. To dziecko, które się pomyli odchodzi od zabawy.
5. Czarodziejskie sprzątanie - zabawa z elementami klasyfikacji
Dzieci ustawiają się w kręgu, przeliczają do 5 i zapamiętują swoją liczbę, tworzy się 5 zespołów. W każdym zespole wyłaniam Lidera. Liderzy przynoszą dla zespołu zadanie i czuwają nad tym, aby zespół prawidłowo wykonał zadanie. Zadaniem zespołów jest odpowiednio przyporządkować śmieci do wyznaczonych pojemników. Zespół, który skończył zadanie siada w rządku, na swoim miejscu i czeka aż inne zespoły skończą zadanie. Po zakończeniu zabawy sprawdzenie czy wszystkie śmieci są w odpowiednich pojemnikach, przeliczanie odpadów. Sprzątnięcie akcesoriów zabawy.
6. Segregacja śmieci - praca indywidualna
Rozdaję karty pracy z rysunkami odpadów, które można spotkać w środowisku naturalnym. Zadaniem dzieci jest odpowiednio posegregować śmieci do odpowiednich pojemników.
7. Taniec z gazetami - zabawa przy muzyce z elementami tańca
Dzieci dobierają się parami i tańczą w rytm muzyki trzymając gazetę miedzy wymienionymi częściami ciała: dłońmi, brzuchem, kolanami, itp.
8. Rzut ekologiczny - zabawa ruchowa
Dzieci ustawiają się w 2 rzędach (dziewczynki/chłopcy) i z wyznaczonego miejsca wrzucają pojedynczo kule do pojemnika z papierem.
9. Stworek - Śmieciorek - praca plastyczna
Dzieci w grupach wykonują stworka z materiałów zgromadzonych podczas trwania zajęć (odpadów)
Podsumowanie dnia:
– Czego się nauczyliście, o czym będziecie pamiętać?- wypowiedzi dzieci
Wręczenie dzieciom odznaki „koniczynki” za to, że wiedzą jak segregować śmieci i potrafią je segregować.
„Sznurek Jurka”
Tuż za szkołą, bardzo blisko,
Kiedyś tam wyrzucił Jurek
Poplątany, stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka.
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Wyskubane słoneczniki,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
Kilka opon od rowerów
I ogromny stos papieru.
Oto tak, od sznurka Jurka.
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
Druk
|